Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM]Kombinatorik

avsb
Medlem

Registrerad: 2015-02-02

[HSM]Kombinatorik

Hej,

Frågan lyder:
Samantha owns 8 different mathematics books and 5 different computer science books and wish to fill 5 positions on a shelf. If the first 2 positions are to be occupied by math books and the last 3 by computer science books, in how many ways can this be done?

Enligt mig är de:

(8!)/(2!*6!)= 28
(5!)/(3!*2!)= 10

Därmed antog jag att svaret är 28*10= 280. Detta är fel. Kan någon hjälpa mig med denna frågan.

Tack på förhand,

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [HSM]Kombinatorik

Hur funkar det om du räknar med ordningen bland böckerna? Så att det spelar roll om den blåa matteboken står till höger eller vänster om den röda?

avsb
Medlem

Hej,

Jag förstådd inte din fråga, frågar du om ordningen är viktig?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Ja. Det står inte i uppgiften att det inte spelar roll (det står inte att det inte gör det heller).

avsb
Medlem

Hej igen,

Ordningen är viktig samt att vi kan inte upprepa. Därför använder jag mig av P(n,r)= n!/(n-r)!

Vi får alltså: P(8,2)=8*7, samt P(5,3)=5*4*3.

Därmed bör svaret bli: 8 * 7 * 5 * 4 * 3?

Senast redigerat av avsb (2017-02-05 14:15)

Sidfot