Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM]maclaurinutveckling

Idil M
Medlem

Registrerad: 2016-11-08

[HSM]maclaurinutveckling

Kan någon hjälpa mig med att lösa följande uppgift:
Finn maclaurinutvecklingen av ordning 3 av funktionen

LaTeX ekvation

jag har börjat med att sätta
f(x) = LaTeX ekvation
f´(x) = LaTeX ekvation
f´´(x) = LaTeX ekvation
f´´´(x) = LaTeX ekvation

Efter det är jag lite osäker på hur man ska gå vidare.

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Re: [HSM]maclaurinutveckling

Du får fel svar i din derivering. Du tar inte hänsyn till att du får en inre derivata av LaTeX ekvation, så du bör helt enkelt få att första derivatan ärLaTeX ekvation.

Gör du detta rätt så är det bara använda att maclaurin-serien då skrivs som LaTeX ekvation.

Edit: fixade till min formel lite

Senast redigerat av Woozah (2017-02-04 19:06)

bebl
Medlem

Registrerad: 2009-04-21

Re: [HSM]maclaurinutveckling

Du kan även använda maclaurinutvecklingen av ordning LaTeX ekvation  för  LaTeX ekvation  och ersätta LaTeX ekvation med LaTeX ekvation
men då får du  maclaurinutvecklingen av ordning LaTeX ekvation för  LaTeX ekvation  Observera att de udda derivatorna

som har faktorn LaTeX ekvation med LaTeX ekvation  i sig ger faktorn LaTeX ekvation så endast jämna termer förekommer i sökt uttryck

LaTeX ekvation

Observera att LaTeX ekvation  är en jämn funktion då  LaTeX ekvation

Senast redigerat av bebl (2017-02-04 19:54)

Sidfot