Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Biologi
  •  » [BI 1/A] Evolution- Hur såg den första cellen ut?

[BI 1/A] Evolution- Hur såg den första cellen ut?

Anna1
Medlem

Registrerad: 2014-11-16

[BI 1/A] Evolution- Hur såg den första cellen ut?

Hej! Jag har ett prov inom evolution och har inte riktigt greppat hur den "första cellen" kan ha sett ut.
Det jag har förstått är att rna-molekyler var den första molekylen som gav uppehov till liv och fanns innan dna-molekylen. Därefter har denna rna-molekyl fått ett membran av fosforlipider och bildad en enkel cell. Men det jag undrar är ifall det är dna eller rna den består av, då kravet för alla celler är att arvsmassan dna finns, så då borde den första cellen bestå av dna. Men det kan ju inte vara en bakteriecll, då det finns vissa bakterieceller som kan leva med syre, men de första cellerna borde ju vara aneroba celler..

Jag skulle behöva hjälp med att förstå vad hur den första cellens skulle kunna ha sett ut och dess uppbyggnad, då jag verkligen inte har förstått detta.

Sen skulle jag även behöva hjälp med hur den första cellen har utvecklats, då jag inte lyckats hitta svaret på detta i boken.

Tack på för hand!

Senast redigerat av Anna1 (2017-02-04 17:32)

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [BI 1/A] Evolution- Hur såg den första cellen ut?

Man brukar resonera att livet måste ha uppstått från en typ av molekyl som både har möjlighet att lagra genetisk information och katalysera kemiska reaktioner. Idag sköts det mesta kring genetiken av DNA, medan kemiska reaktioner styrs av enzymer (ett slags proteiner). Det finns däremot ett tredje ämne, RNA, som både kan lagra genetisk information (kolla t.ex. upp RNA-virus) och katalysera kemiska reaktioner (kolla upp ribosom-RNA). Många forskare har då dragit slutsatsen att RNA, eller åtminstone en liknande molekyl, måste ha varit den centrala byggstenen i det första livet på jorden.

Lipidlagret har uppstått som skydd mot omgivningen och gjorde det möjligt att kontrollera miljön för kemiska reaktioner. Efter ett tag uppstod bakterieliknande celler. Några urbakterier utvecklade förmågan att tillvarata ljus för att driva cellens processer. Några celler kan ha "slukat" andra celler, vilket tros ha skapat en del organeller som mitokondrier och kloroplaster. Ett starkt bevis för detta är att mitokondrier har en egen uppsättning av DNA, så kallat mitokondrie-DNA. Ytterligare stöd för att mitokondrierna är en typ av bakterier som slukats av andra celler är att mitokondrie-DNA:t är ringformat, precis som DNA hos dagens bakterier.

Kemiteknolog och metallurg

Anna1
Medlem

Registrerad: 2014-11-16

Jaha okej! Tack så hemskt myket!

Så kan man då utifrån detta dra slutsatsen att rna som du säger var huvudbyggstenen i den första cellen, samt att den hade ett membran av fosforlipider och att det med tiden utvecklats dna som bakterieceller och eukaryota celler har?

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Precis

Kemiteknolog och metallurg

• Forum
  •  » Biologi
  •  » [BI 1/A] Evolution- Hur såg den första cellen ut?

Sidfot