Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[FY 1/A] Uppgift om rörelse
- Amandaf
- Medlem
- Registrerad: 2016-11-26
[FY 1/A] Uppgift om rörelse
När en motorväg byggs så ökar hastighetsgränsen med 33% och samtidigt minskar körsträckan med 10%. Hur många minuter sparar man in om restiden från början är 14 minuter.
Jag vet inte hur jag ska lösa denna uppgift. Jag vet om sambandet mellan sträcka, tid och hastighet, men inte hur de sambanden ska hjälpa mig här.
s= 14/v
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Re: [FY 1/A] Uppgift om rörelse
Din formel är inte korrekt. Du skulle få fel enhet på sträckan om du försöker använda den. Skriv om den så att du har tiden på ena sidan.
Om sträckan är s från början, hur lång är den då om den minskar med 10 %?
Om hastigheten är v från böjan, hur stor är den då om den höjs med 33 %?
Sätt ihop de uttrycken så att du får ett uttryck för den nya tiden. Utnyttja vad du vet om den gamla tiden - du kan byta ut något mot 14.
- Celashi
- Medlem
- Registrerad: 2016-10-28
Tiden beräknas enligt s=vt <--> t=s/v
Vi vet att tiden var 14 min från början, dvs:
t=s/v=14
Att hastighetsgränsen ökar med 33% innebär att förändringsfaktorn är 1,33 och den nya hastigheten således 1,33v
Att körsträckan minskar med 10% innebär att förändringsfaktorn är 0,9 och den nya körsträckan således 0.9s
Den nya tiden blir då t=0.9s/1,33v= 0.9/1.33 * s/v
Du vet att s/v=14
Förstår du nu hur du kan fortsätta och sedan lösa uppgiften?
- Amandaf
- Medlem
nej förstår inte, hänger med fram till att du gör nya uppställningen 0,9 och 1,33. Sen förstår jag inte vad du gör.
Senast redigerat av Amandaf (2017-02-04 03:52)
- Amandaf
- Medlem
Skulle gärna vilja få hjälp med hur man kommer fram till även svaret!
- Ture33
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-06
Amandaf skrev:
När en motorväg byggs så ökar hastighetsgränsen med 33% och samtidigt minskar körsträckan med 10%. Hur många minuter sparar man in om restiden från början är 14 minuter.
Jag vet inte hur jag ska lösa denna uppgift. Jag vet om sambandet mellan sträcka, tid och hastighet, men inte hur de sambanden ska hjälpa mig här.
Om du tycker det är besvärligt att få till det när man inte känner till sträckan från början, kan göra det lite lättare genom att helt enkelt bara anta en viss sträcka, exvis 10 km
Vi känner också till sambandet s =v*t, då kan vi räkna ut hastigheten innan vägbygget.
10 = v*14, v = 10/14 km/min
Den nya hastigheten blir därför 1,33*10/14
Sträckan minskar med 10% dvs från 10 till 9 km
Sätt in det i s = v*t => 9 = 1,33*10*t/14 som du kan förenkla och räkna ut.
Eller om du vill använda symboler istället, sträckan innan ombyggnad är A km => vföre= A/14
hastigheten efter ombyggnad blir således 1,33A/14
Sträckan efter ombyggnad blir 0,9A
Tisden efter blir då (s=t*v) 0,9A = t*1,33A/14 förkorta bort A, och si det blir samma svar
- Amandaf
- Medlem
Tack, jag förstår nu!