Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[KE 2/B]Balansera formel och reaktionsprodukter
- Tryndamere
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-03
[KE 2/B]Balansera formel och reaktionsprodukter
God kväll!
Sitter just nu och taggar inför en kemitävling på tisdag nästa vecka och jag har lite funderingar, så tänkte dela med mig av två uppgifter jag inte riktigt förstår hur man ska lösa.
Om gasformig klordioxid, , inleds i natriumhydroxid bildas kloritjoner,
, och kloratjoner
. Skriv en balanserad rektionsformel.
Hur ska man tänka? Tänker att det kanske har något med oxidationstalen att göra, men får inte det att fungera.
Sedan uppgift nummer två.
Föreslå vilka två reaktionsprodukter
som bildas i reaktionen mellan and
.
Samma som ovan, hur ska man börja att tänka?
Tack för all hjälp!
- Teraeagle
- Medlem
- Registrerad: 2014-12-09
Re: [KE 2/B]Balansera formel och reaktionsprodukter
På första kan du se att det är ClO2 som oxiderar och reducerar sig själv (jämför oxidationstalen för kloratomerna). Det brukar man kalla för disproportionering och tycks vara rätt vanligt för klor. Du vet också att det sker i basisk lösning. Utgå från formeln ClO2 --> ClO2(-) + ClO3(-) och balansera den genom att lägga till hydroxidjoner och vatten.
Nästa fråga kan vara lite mer knepig, men det där är en rätt känd blandning som utnyttjas i raketbränsle. Man kan alltså förvänta sig att det frigör stora mängder energi. Det sker när produkterna som bildas innehåller så lite energi som möjligt. Hur tror du då att reaktionen mest troligt ser ut?
Ledtråd:
Spoiler (Klicka för att visa):
Vad händer med syre och väte i cellandningen? Vad bildas? Kan vi kanske dra slutsatsen att kroppen har "valt" den produkten eftersom den innehåller lite energi och att man därför kan frigöra mycket energi vid cellandningen?
Senast redigerat av Teraeagle (2017-02-03 12:10)
Kemiteknolog och metallurg