Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[MA 2/B] grafisk lösning i ''verkligenheten''
- daja
- Medlem
- Registrerad: 2017-01-31
[MA 2/B] grafisk lösning i ''verkligenheten''
Hej, jag har svårt att förstå hur grafisk lösning skulle kunna appliceras i verkligenheten i den här uppgift, och jag verkligen vill förstå.
"Vid produktionen av x böcker är den genomsnittliga kostnaden G(x) kr per bok, där
G(x) = 9000/x + 40 + x/30
Hur många böcker tillverkas, om den genomsnittliga kostnaden är 96kr?"
Svaret är x_1=180 och x_2=1500.
Menar man att för producera 180 ELLER 1500 böcker, företaget har samma kostnader? Det kan inte stämma? Grafen är svårt att förstå också (https://www.google.se/search?q=(9000%2Fx)+%2B+40+%2B+(x%2F30)&rlz=1C1GKLA_enSE660SE660&oq=(9000%2Fx)+%2B+40+%2B+(x%2F30)&aqs=chrome..69i57j0l2j69i60l2.1029j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8), den mindre böcker den mer fasta kostnader, men skulle det inte vara fasta kostnader för 0 böcker? Grafen ger + ∞?
Tack
- Yngve
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-13
Re: [MA 2/B] grafisk lösning i ''verkligenheten''
daja skrev:
Hej, jag har svårt att förstå hur grafisk lösning skulle kunna appliceras i verkligenheten i den här uppgift, och jag verkligen vill förstå.
"Vid produktionen av x böcker är den genomsnittliga kostnaden G(x) kr per bok, där
G(x) = 9000/x + 40 + x/30
Hur många böcker tillverkas, om den genomsnittliga kostnaden är 96kr?"
Svaret är x_1=180 och x_2=1500.
Menar man att för producera 180 ELLER 1500 böcker, företaget har samma kostnader? Det kan inte stämma? Grafen är svårt att förstå också (...länk...), den mindre böcker den mer fasta kostnader, men skulle det inte vara fasta kostnader för 0 böcker? Grafen ger + ∞?
Tack
G(x) anger ju inte den totala produktionskostnaden utan den genomsnittliga kostnaden per bok.
Därför är inte den totala kostnaden samma för 180 och 1500 producerade böcker, men produktionskostnaden per bok kan vara densamma.
På samma sätt blir även kostnaden per bok oändlig vid noll producerade böcker, trots att de fasta kostnaderna säkerligen är ändliga. De fördelar ju den fasta kostnaden på 0 böcker...
Senast redigerat av Yngve (2017-02-03 11:01)
Nothing else mathers
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Om du skulle stoppa i x = 0 i din funktion, skulle G(0) bli oändligt, eftersom man skulle dela med 0. Detta skulle betyda att den fasta kostnaden PER BOK blir oändligt stor.
WolframAlpha ger en graf som jag tycker är tydlig och bra:
http://www.wolframalpha.com/input/?i=96 … %2B+x%2F30
Där ser man tydligt att kurvan skär linjen x=96 på två ställen.
- daja
- Medlem
Tack!
Men varför? Det kan inte vara de samma genomsnittliga kostnader för 180 böcker än 1500.
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Jo, varför skulle det inte kunna vara det? Det är som billigast att göra 500 böcker (ungefär åtminstone). Gör men fler eller färre, blir det dyrare per styck.
Om man gör "för få" böcker blir termen 9000/x stor. Om man gör "för många" böcker blir termen x/30 stor.
9 000 är fasta kostnader. De blir mindre (per bok) ju fler böcker man gör. 40 kan vara materialåtgång per bok, arbetskostnad per bok, såna saker. Vad termen x/30 kan handla om, har jag inte något bra förslag på.
- daja
- Medlem
Smaragdalena skrev:
Jo, varför skulle det inte kunna vara det? Det är som billigast att göra 500 böcker (ungefär åtminstone). Gör men fler eller färre, blir det dyrare per styck.
Om man gör "för få" böcker blir termen 9000/x stor. Om man gör "för många" böcker blir termen x/30 stor.
9 000 är fasta kostnader. De blir mindre (per bok) ju fler böcker man gör. 40 kan vara materialåtgång per bok, arbetskostnad per bok, såna saker. Vad termen x/30 kan handla om, har jag inte något bra förslag på.
Skatten kanske ?
Tack, det ''makes lite mer sense'' för mig nu. Företaget måste producera den rätt mångd böcker helt enkelt...
Senast redigerat av daja (2017-02-03 12:46)
- Yngve
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-13
De kanske bara kan producera ett begränsat antal böcker med tillgängliga resurser. Om de ska producera fler måste de kanske hyra in dyr extrapersonal, köpa in fler maskiner, muta politiker eller vadsomhelst som får kostnaderna att öka.
Nothing else mathers
- daja
- Medlem
Yngve skrev:
muta politiker eller vadsomhelst som får kostnaderna att öka.
Ha ha det har jag inte tänkte på! Jag ska kalla den här fallen och kurvan ''mutad politiker ekvation''. Det kommer att fastna bättre i hjärnan!