Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Första och Andra Världskrigen

jessicaj
Medlem

Registrerad: 2015-05-31

Första och Andra Världskrigen

Hej Går just nu i 9:onde klass och jobbar med Första och Andra Världskrigen och då ska vi få välja om vi vill har prov eller inlämning. Då är min fråga vilken är enklast att jobba med dvs vilken är lättast att lära sig eftersom vi bara får ha prov en gång och inlämning en gång ( om jag väljer prov på första får jag inläming på andra )

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: Första och Andra Världskrigen

Det är svårt att säga huruvida ett krig är lättare än ett annat; båda krigen är långa, komplicerade och involverar många olika parter. Det du bör på är betygskriterierna. Nu kan vi inte veta exakt vilka krav som prövas, men jag kan dra några breda penseldrag. Såhär skriver Skolverket om det centrala innehållet i historieundervisningen i årskurs 7-9 (numrerat för lättare läsning).

1. Den europeiska dominansen, imperialism och kolonialism.
2. Nationalism och olika former av demokrati och diktatur i Europa och i andra delar av världen.
3. De båda världskrigen, deras orsaker och följder. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag.
4. Historiska berättelser från skilda delar av världen med skildringar av människors upplevelser av förtryck, till exempel i form av kolonialism, rasism eller totalitär diktatur och motstånd mot detta.

Vi kan i princip riskfritt anta att punkt 3 täcks in av uppgifterna, inte omöjligen även punkt 2 och 4. Vi tittar då på kunskapskraven i historia på C-nivå. (Du kan kolla på den här länken för de andra nivåerna: http://www.skolverket.se/laroplaner-amn … ia#anchor3)

Spoiler (Klicka för att visa):

Eleven har goda kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Eleven visar det genom att föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar, samt om Förintelsen och andra folkmord. Dessutom förklarar eleven hur människors villkor och värderingar kan påverkas av den tid de lever i. Eleven kan undersöka några utvecklingslinjer inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor och beskriver då förhållandevis komplexa samband mellan olika tidsperioder. Eleven anger också någon tänkbar fortsättning på dessa utvecklingslinjer och motiverar sitt resonemang med utvecklade och relativt väl underbyggda hänvisningar till det förflutna och nuet.

Eleven kan använda historiskt källmaterial för att dra utvecklade och relativt väl underbyggda slutsatser om människors levnadsvillkor, och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om källornas trovärdighet och relevans. Eleven kan föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur historia har använts och kan användas i några olika sammanhang och för olika syften, samt hur skilda föreställningar om det förflutna kan leda till olika uppfattningar i nutiden, och vilka konsekvenser det kan få. I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används kan eleven använda historiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.

De styckena kanske inte säger så mycket för sig själva, speciellt eftersom jag inte vet vilka krav som kommer att testas, men jag tänker förklara mina tankegångar med detta.

Vad är det som är som mest centralt i kunskapskraven? Vad är det man trycker mest på? Självklart är det viktigt att kunna en hel del fakta, men det som understryks mest är att förstå och kunna förklara historiska händelser, dra slutsatser av den fakta du har, att kunna underbygga dina texter med argument. Kort sagt, att du kan analysera och reflektera inom historieämnet; både i dåtid, nutid och framtid.

Prov och inlämningar ställer olika krav på dig. För att optimera ditt resultat bör du därför tänka igenom följande två frågor:

1. Vilken examinationsform presterar du bäst på?
2. Vilket världskrig känner du är lättast att analysera, reflektera och spekulera i? Är det något krig som verkar mer intressant än det andra?

Sedan skulle jag rekommendera: ta det svåraste kriget på den examinationsform du presterar bäst på. Annars skulle jag råda dig att plugga mycket och ordentligt, läs mycket information av pålitliga och opartiska källor samt att försöka se samband och orsak-konsekvens när du pluggar. Även om du inte lyckas hitta alla orsaker till en viss utveckling är det värt att skriva om det. Lycka till!

Sidfot