Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 4/D] Trigonometri- bevis

mathmath
Medlem

Registrerad: 2017-01-31

[MA 4/D] Trigonometri- bevis

Är det sant att alla vinklar i andra kvadranten 'r sin v> cos v ?

bebl
Medlem

Registrerad: 2009-04-21

Re: [MA 4/D] Trigonometri- bevis

Vilket tecken har LaTeX ekvation i andra kvadranten och vilket tecken har LaTeX ekvationi andra kvadranten ?

En vinkel ligger i andra kvadranten om argumentet LaTeX ekvation i radianer ligger i intervallet LaTeX ekvation

mathmath
Medlem

bebl skrev:

Vilket tecken har LaTeX ekvation i andra kvadranten och vilket tecken har LaTeX ekvationi andra kvadranten ?

En vinkel ligger i andra kvadranten om argumentet LaTeX ekvation i radianer ligger i intervallet LaTeX ekvation

Har inte arbetat med radianer än. Men Sin v i enhetscirkeln, andra kvadranten, har värdet 0 till 1, medan cos v har värdet -1 till 0. Det vet jag, men förklarar detta vinkeln?
Då cos v < 0 och sin v > 0
Så är sin v > cos v?

roland.nilsson
Medlem

Registrerad: 2015-09-11

mathmath skrev:

Sin v i enhetscirkeln, andra kvadranten, har värdet 0 till 1, medan cos v har värdet -1 till 0. Det vet jag, men förklarar detta vinkeln?

Vad menar du med "förklarar detta vinkeln" ?  Du har ju en olikhet för cosinus och sinus, som är x- och y-koordinaterna på enhetscirkeln.  Inte en olikhet om vinklar.

mathmath skrev:

Så är sin v > cos v?

Javisst!

mathmath
Medlem

roland.nilsson skrev:

mathmath skrev:

Sin v i enhetscirkeln, andra kvadranten, har värdet 0 till 1, medan cos v har värdet -1 till 0. Det vet jag, men förklarar detta vinkeln?

Vad menar du med "förklarar detta vinkeln" ?  Du har ju en olikhet för cosinus och sinus, som är x- och y-koordinaterna på enhetscirkeln.  Inte en olikhet om vinklar.

mathmath skrev:

Så är sin v > cos v?

Javisst!

Precis, nu förstår jag. Tack fina människa!

Sidfot