Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C] Bestäm med hjälp av figuren

KKL
Medlem

Registrerad: 2017-02-02

[MA 3/C] Bestäm med hjälp av figuren

Hej, Skulle behöva hjälp med en uppgift, 

"Figuren nedan visar Grafen till y=f(x).  Bestäm med hjälp av figuren a) f(2) b) f'(2)"

Är jag rätt ute om jag tänker mig att man på uppgift a) sätter en punkt på 2 i x-axeln och y blir då 1?

haraldfreij
Medlem

Registrerad: 2015-09-07

Re: [MA 3/C] Bestäm med hjälp av figuren

Nu har vi ju inte figuren att tita på, men det är helt rätt att du ska titta på 2 på x-axeln, och se hur högt upp kurvan är på y-axeln i den punkten.

KKL
Medlem

Försök till figur - http://draw.to/D4Y6N9

Sen ska jag bara svara 1?

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Ja. I a) tittar man på y-värdet då x=2. I b) tittar man på lutningen i punkten då x=2.

Edit: Slarv igen, tack Yngve!

Senast redigerat av Eelluuxx (2017-02-02 23:35)

KKL
Medlem

Behöver hjälp med en start på fråga b)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Läs av koordinaterna för två punkter på linjen, en strax till vänster om x=2, en strax till höger. Det kan t ex vara (1,9;1) respektive (2,1;1,2). Räkna ut differenserna i y-led respektive x-led, med mina siffror (1,2-1)=0,2 respektive (2,1-1,9)=0,2. Beräkna k-värdet: 0,2/0,2=1 så f'(2)=1. Fast naturligtvis skall du använda dina siffror!

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Eelluuxx skrev:

Ja. I a) tittar man på y-värdet i punkten 2. I b) tittar man på lutningen i punkten två.

Vill bara förtydliga att Eelluuxx såklart menar
"I a) tittar man på y-värdet där x  har värdet 2. I b) tittar man på lutningen där x har värdet två."

(2 är ingen punkt i koordinatsystemet).

Nothing else mathers

Sidfot