Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Företagsekonomi

Mjupp
Medlem

Registrerad: 2016-11-13

Företagsekonomi

Hej!

Jag har en uppgift som jag inte kan lista ut hur jag skall räkna ut. Sådant här är ingenting jag vanligen håller på med, så jag tänkte se om ni var villiga att hjälpa mig smile

"En maskin kostar 100 000kr. Skrotvärdet efter tio år är 2000kr och räntan är 15%, vad är den årliga kostnaden för att äga maskinen?"

I boken finner jag en uppsjö av formler för att räkna på detta men de flesta tycks handla om att få fram värdet efter ett visst antal år, eller att räkna på hur mycket den är värd i slutändan, ingenting om vad den årliga kostnaden är. Jag tänkte först på årlig värdeminskning för en bil men då vet jag inte vad ränta har med någonting att göra.

Hoppas ni vill hjälpa och tack i sådana fall!

Vet inte varför det blev dubbelt men tar jag bort den ena så tas båda bort sad

Senast redigerat av Mjupp (2017-02-02 16:47)

Sidfot