Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[FY 2/B] kondensator
- tarkovsky123
- Medlem
- Registrerad: 2016-11-29
[FY 2/B] kondensator
Hej jag har en uppgift som lyder: "två kondensatorer är seriekopplade och anslutna till spänningen 10v enligt fig. Beräkna a) ersättningskapacitansen b) vardera kondensators laddning c) vardera kondensators spänning."
C1 = 2,0 microfarad, c2= 3,0 microfarad. Spänningen över hela kretsen U = 10v.
Jag beräknar ersättningskapacitansen till 1,2 microfarad.
På uppgift b tänker jag dock att kondensatorerna ska ha (eftersom de är kopplade i serie) samma laddning. Jag vet nu den totala kapacitansen, och kan därför räkna den totala laddningen. Denna totala laddning Qtot = 12 microfarad (beräknas enligt Q = C*U).
Här tänker jag tydligen fel och behöver hjälp med en förklaring: jag tänker att den totalt lagrade laddningen är Qtot dvs 12 microfarad. Därför vill jag svara på b att de vardera av kondensatorernas laddning är Qtot/2 = 6 microfarad.
Av denna anledning blir även c) fel.
Tacksam för svar! Mvh
- joculator
- Medlem
- Registrerad: 2012-09-12
Re: [FY 2/B] kondensator
b) nej du skall inte dela med 2.
Det är samma ström som går igenom båda kondensatorerna som går genom hela kretsen så de kommer laddas upp lika mycket som om du hade ersättningskondensatorn.