Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [HSK] fasjämvikt, kemisk jämvikt, termodynamisk jämviktskonstant

[HSK] fasjämvikt, kemisk jämvikt, termodynamisk jämviktskonstant

gulfi52
Medlem

Registrerad: 2017-01-17

[HSK] fasjämvikt, kemisk jämvikt, termodynamisk jämviktskonstant

lite annorlunda fråga men hoppas det är okej:
jag har hamnat efter i kemi pga att jag inte mått bra. de föreläsningar som varit nu nyss är
Kemisk termodynamik, 1:a huvudsatsen, U, H, standardtillstånd
och
2:a huvudsatsen, S, G

jag mår som sagt inte bra och att ta sig iväg - speciellt på morgonen - är tufft.
när i morgonbittis föreläsning är följande - och man inte är hemma i det tidigare (bortsett från det lilla som sitter någonstans där bak från gymnasiet för ett antal år sedan) tror ni man lär känna sig lost på föreläsningen och istället borde ta tiden, då man som de andra har en tentatid att "passa" (och sedan omtentatider också som de andra och när de andra har dem), till att läsa från där man är - vilket är från Kemisk termodynamik kursen - föreläsning 1 av 3 här ovan.

eller kan man hänga med ändå - då imorgons föreläsning är något annat så man behöver inte det tidigare för att ta till sig det?

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [HSK] fasjämvikt, kemisk jämvikt, termodynamisk jämviktskonstant

Inre energi, entalpi, entropi, Gibbs fria energi, värme och arbete är helt grundläggande och troligen det viktigaste man lär sig på en kemiutbildning. Speciellt om det är med inriktning mot industrin. Se till att lära dig det så bra som möjligt eftersom det kommer att ligga till grund för andra kemikurser. Eftersom det är ett så viktigt område finns det däremot en hel del hjälp att få via internet. Bl a finns Khan Academy som har bra videoföreläsningar. Sök på youtube så hittar du andra alternativ.

Senast redigerat av Teraeagle (2017-02-01 16:17)

Kemiteknolog och metallurg

gulfi52
Medlem

Tack för svaret. Och jo jag för förstår att det är något viktigt - för att förstå reaktioner och tja... ALLT!

Men glömde pinsamt nog att kopiera in det som min fråga var om - om jag utan de kunskaperna i de två områdena förstår morgondagens föreläsning om:

Fasjämvikter, Kemisk jämvikt, termodynamisk jämviktskonstant

eller om imorgons föreläsning är på ett nytt område som jag kan hänga med i ändå, även om jag inte kan alla symboler och termer, mm, från de tidigare två nämnda i mitt trådstart?

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Kemisk jämvikt och jämviktskonstanter är starkt förknippade med Gibbs fria energi. Detsamma gäller för fasjämvikter, men där är det också extra viktigt att kunna lite om entalpi och entropi.

Senast redigerat av Teraeagle (2017-02-02 01:27)

Kemiteknolog och metallurg

gulfi52
Medlem

Sen kommentar tillbaka från mig - men stort tack för svaret! smile

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [HSK] fasjämvikt, kemisk jämvikt, termodynamisk jämviktskonstant

Sidfot