Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Jämvikt och kraftmoment

[FY 2/B] Jämvikt och kraftmoment

cluelessgirl
Medlem

Registrerad: 2016-08-19

[FY 2/B] Jämvikt och kraftmoment

Beräkna kraftmomentet för kraften F med avseende på en axel genom punkten A.

Se figur 2,2: http://i64.tinypic.com/15hkaz7.jpg

Jag tänkte att man måste ju veta det vinkelräta avståndet till punkten A, men förstår inte hur jag ska få fram det, för det vinkelräta avståndet till A borde vara kraften F's momentarm tänkte jag. Det lättaste vore att rita upp triangeln men jag är osäker på vilka sidor som är kateter respektive hypotenusa.

Senast redigerat av cluelessgirl (2017-02-01 13:34)

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [FY 2/B] Jämvikt och kraftmoment

cluelessgirl skrev:

Beräkna kraftmomentet för kraften F med avseende på en axel genom punkten A.

Se figur 2,2: http://i64.tinypic.com/15hkaz7.jpg

Jag tänkte att man måste ju veta det vinkelräta avståndet till punkten A, men förstår inte hur jag ska få fram det, för det vinkelräta avståndet till A borde vara kraften F's momentarm tänkte jag. Det lättaste vore att rita upp triangeln men jag är osäker på vilka sidor som är kateter respektive hypotenusa.

I en rätvinklig triangel är hypotenusan alltid den sidan som är mitt emot den räta vinkeln.
I en rätvinklig triangel är hypotenusan alltid den längsta sidan.

Nothing else mathers

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Jämvikt och kraftmoment

Sidfot