Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[FY 2/B] Våglängd
- Raiiier
- Medlem
- Registrerad: 2013-09-17
[FY 2/B] Våglängd
Hej, har två frågor varav den ena har jag svarat på men vill veta om det är rätt? Uppskattar all hjälp jag kan få!
Fråga 1: Elsa undersöker ljuset från en spektrallampa. Hon låter ljuset passera ett gitter med 600
spalter/mm och studerar ljuset i första ordningens spektrum. Förutom centralbilden ser
hon färgerna rött, blått och grönt.
a) Visa med en principiellt riktig bild utseendet på det spektrum som Elsa studerar.
b) Hon bestämmer avlänkningsvinklarna till 16,3°, 17,8° och 22,7°. Vilka våglängder har
spektrallinjerna? Ange våglängden för respektive färg.
Svar: Gitterkonstanten ger oss d= 0,001/600 = 1,67 * 10^-6
formlen lyder => d * Sin(Alpha) =Lamda * n => Sin(Alpha) = Lamda * n (som i detta fall är 1 eftersom hon studerar första ordningens spektrum) / d
Ovanför är fullständiga formeln, vi vet Lamdan (Röd=700nm, blå=475nm, grön=510nm), vi vet att n=1 och vi vet att d är 1,67 *10^-6. Då får jag fram 24,8°, 16,5° och 17,8° för de tre färgerna. Beräknat i färgernas ordning.
Eller ska man använda sig utav d och de givna vinklarna för att beräknavåglängderna? Blir lite förvirrad...
Fråga 2: Vitt ljus i våglängdsintervallet 400 nm - 750 nm får passera ett gitter. Man önskar se
1:a och 2:a ordningens spektrum fullständigt. Någon våglängd från högre ordning får inte
förekomma. Utred om detta är möjligt.
För vilka värden på gitterkonstanten inträffar i så fall detta?
De vill veta d och vi har våglängderna och ordningen. Men vi har inga vinklar?
Rubrik ändrad av moderator. /statement
- Bubo
- Medlem
- Registrerad: 2015-12-28
Re: [FY 2/B] Våglängd
Raiiier skrev:
Eller ska man använda sig utav d och de givna vinklarna för att beräknavåglängderna? Blir lite förvirrad...
Javisst - det är ju så frågan är formulerad.
Raiiier skrev:
De vill veta d och vi har våglängderna och ordningen. Men vi har inga vinklar?
Vilka avlänkningsvinklar är över huvud taget möjliga?