Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSK] Arbete och kraft

gulfi52
Medlem

Registrerad: 2017-01-17

[HSK] Arbete och kraft

Jag försöker förstå integralen högt upp på denna sidan - som säger att w (arbete) = - integralen av F (kraften), som går mellan punkt a och b. Men jag förstår inte - vart kommer "-" ifrån? För är inte arbetet kraften * sträckan. Mao f(x)=F=y * sträckan x (vilken är b minus a)?
(*OBS tänker nu på ett enkelt fall med en konstant funktion F så det blir en rektangel/kvadrat under som area)

EDIT glömde länken: https://www.ifm.liu.se/edu/coursescms/T … Kap7+8.pdf

Senast redigerat av gulfi52 (2017-02-01 19:48)

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [HSK] Arbete och kraft

Det beror på om man definierar W som arbetet omgivningen uträttar på systemet eller som systemet uträttar på omgivningen. I praktiken spelar det dock ingen roll. Det räcker med att ha koll på vad som uträttar arbete och på vad. Det är t ex samma sak att säga "systemet tillförs arbetet -10 J" som att säga "systemet uträttar arbetet 10 J"

Kemiteknolog och metallurg

gulfi52
Medlem

Har jag rätt i min tolkning av arbete och integralen bortsett från tecknet - och så som du skriver ska jag tänka +/- framför beroende på situation?

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Japp

Kemiteknolog och metallurg

gulfi52
Medlem

tack!

Sidfot