Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[MA 4/D] Differentialekvationer
- itchy
- Medlem
- Registrerad: 2016-05-15
[MA 4/D] Differentialekvationer
Visa att y=sinkt+coskt, där k ≠ 0 är en konstant, är en lösning till differentialekvationen y′′=–k^2y.
Derivatan till funktionen får jag till y'=tcoskt-tsinkt och andraderivatan till y''=t^2sinkt+tcoskt
Vet inte hur jag ska fortsätta då jag inte vet vad k är
Senast redigerat av itchy (2017-02-01 10:32)
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Re: [MA 4/D] Differentialekvationer
Du behöver inte veta vad k är för att kunna fortsätta - det räcker att veta att k är en konstant.
Du vet vad funktionen är, sätt in den i HL och se om du kan få fram VL.
Det är också bättre att stryka över det som blev fel och lägga till det riktiga än att bara ändra i tidigare inlägg, för dpå blir det så svårt att föratå om någon kommer in i tråden senare.
EDIT: Det är svårt (omöjligt tror jag, rätta mig gärna) att stryka över sina felaktiga LATEX-formler, men det problemet hade du ju inte.
Senast redigerat av Smaragdalena (2017-02-01 11:07)
- Yngve
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-13
Smaragdalena skrev:
Du behöver inte veta vad k är för att kunna fortsätta - det räcker att veta att k är en konstant.
Du vet vad funktionen är, sätt in den i HL och se om du kan få fram VL.
Det är också bättre att stryka över det som blev fel och lägga till det riktiga än att bara ändra i tidigare inlägg, för dpå blir det så svårt att föratå om någon kommer in i tråden senare.
EDIT: Det är svårt (omöjligt tror jag, rätta mig gärna) att stryka över sina felaktiga LATEX-formler, men det problemet hade du ju inte.
Jag brukar sätta mina felaktiga tex-formler i en spoiler, Typ så här:
EDIT - här tänkte jag lite fel:
Nothing else mathers
- itchy
- Medlem
- Registrerad: 2016-05-15
Woozah skrev:
Om du förstått det så kan du helt enkelt låtsas att istället för 2 så står det k. Utför nu nästa derivering. :)
Jag fick istället f'(x)= K*cos(Kt)-K*sin(Kt) och f''(x)=K^2*sin(Kt)+K*cos(Kt), förstår inte hur jag ska få det till =-K^2*y
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Du har glömt inre derivatan i K*sin(Kt) när du deriverar andra gången.