Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

påverkan på samhället?

99armo
Medlem

Registrerad: 2014-11-13

påverkan på samhället?

Vad tror ni skulle hända om stamcellsforskning slog igenom ? tror ni det skulle främst påverka samhället positivt eller negativt?

Personligen tror jag det är mer åt det positiva hållet då den kan skapa fler jobb som innebär att arbetslösheten minskar --> samhället/ landet utvecklas och går mot framgång

joculator
Medlem

Registrerad: 2012-09-12

Re: påverkan på samhället?

Jag tror inte att det är det de efterfrågar. Men visst, du får ta fram vilken aspekt du vill.

Frågan blir då, hur blir det fler jobb? Gäller det alla sektorer? Det är klart att det blir fler jobb för de som faktsikt jobbar direkt med forskningen, men hur blir det i resten av samhället? Blir det fler jobb totalt? Andra brancher kommer okså påverkas, tex jordbruk och transport och de industrier som tar fram konstgödsel och bekämpningsmedel. Du kan säkert komma på många fler.

Jag säger inte att du har fel jag bara undrar det en lärare undrar, dvs har du tänkt igenom hela frågeställningen?

99armo
Medlem

Registrerad: 2014-11-13

joculator skrev:

Jag tror inte att det är det de efterfrågar. Men visst, du får ta fram vilken aspekt du vill.

Frågan blir då, hur blir det fler jobb? Gäller det alla sektorer? Det är klart att det blir fler jobb för de som faktsikt jobbar direkt med forskningen, men hur blir det i resten av samhället? Blir det fler jobb totalt? Andra brancher kommer okså påverkas, tex jordbruk och transport och de industrier som tar fram konstgödsel och bekämpningsmedel. Du kan säkert komma på många fler.

Jag säger inte att du har fel jag bara undrar det en lärare undrar, dvs har du tänkt igenom hela frågeställningen?

Ja självklart syftade jag på jobb just inom de området exempelvis kanske att det kan uppstå ett nytt "yrke" där det är en blandning mellan forskare och läkare? och att landet utvecklas då forskningen och teknologin kring stamceller går vidare som samhället kan tjäna väldigt mycket pengar på.

Fattade inte riktigt hur du menade med konstgödsel och sånt? Vad tror du frågan efterfrågar?

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Du måste fråga dig vad som är syftet med forskningen, dvs: vad ska man göra med stamcellerna? De ska troligen användas till att bota vissa allvarliga sjukdomar. Vilka är i fokus? Ett helt påhittat exempel skulle kunna vara att man kan skapa helt nya lungor från en persons stamceller. Om personen drabbas av tidigare obotlig lungcancer till följd av rökning kan man helt enkelt skapa nya lungor och operera in istället för de gamla. Hur skulle det påverka synen på rökning? Kommer behandlingen att vara tillgänglig för alla eller dyr och begränsad till de som har råd? Ska skattebetalare bekosta dyra behandlingar till följd av rökning vars skadliga effekter personen var medveten om? Det finns många svåra etiska och ekonomiska frågor inom ämnet. Försök att leta upp vilka sjukdomar som är i fokus med dagens stamcellsforskning och för ett liknande resonemang.

Senast redigerat av Teraeagle (2017-02-01 20:47)

Kemiteknolog och metallurg

Sidfot