Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Stökiometri - mol, Syror

[KE 1/A] Stökiometri - mol, Syror

ASDFGHJKL
Medlem

Registrerad: 2016-09-28

[KE 1/A] Stökiometri - mol, Syror

För att få en lösning innehållande 1,0 mol H3O+ (oxoniumjon) i en liter vatten. Hur mycket HNO3 (salpetersyra) behöver du tillsätta (i gram)? Kom ihåg att göra en tydlig uträkning som är lätt att följa.

Har ingen aning hur jag ska börja eller göra.
Jag kan Stökiometri och så, men vet ej hur jag ska göra.

Tacksam för hjälp.

Senast redigerat av ASDFGHJKL (2017-01-31 14:01)

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Re: [KE 1/A] Stökiometri - mol, Syror

Hur många mol salpetersyra krävs för att bilda en mol oxoniumjoner? Beräkna molmassan för salpetersyra. Använd formeln m=n*M för att beräkna massa som behövs.

Kemiteknolog och metallurg

ASDFGHJKL
Medlem

Teraeagle skrev:

Hur många mol salpetersyra krävs för att bilda en mol oxoniumjoner? Beräkna molmassan för salpetersyra. Använd formeln m=n*M för att beräkna massa som behövs.

HNO3 + aq --> H3O+(aq) ?
HNO3 + H2O(l) --> H30+(aq) + NO3-(aq) ?

En mol eller?

n(H3O+) = n(HNO3) eller?

M(HNO3): 63,01 g/mol
n(HNO3) : 1 mol
m(HNO3) : 63,01 g

Svar : 63,01 g, har säkert gjort fel..

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

HNO3 + H2O(l) --> H30+(aq) + NO3-(aq) !
Ja, det går åt 1 mol salperersyra för att det skall bildas 1 mol oxoniumjoner.

Ja, det blir 63 gram, nej, du verkar inte ha gjort fel.

ASDFGHJKL
Medlem

Smaragdalena skrev:

Hur skulle det bli om det istället var H2SO4 (svavelsyra)?
Blir det 49 g då?

SvanteR
Medlem

Registrerad: 2015-09-24

ASDFGHJKL skrev:

Smaragdalena skrev:

Blir det 49 g då?

Jag förstår hur du har tänkt men svavelsyra funkar inte så.

När man blandar svavelsyra med vatten sker det först en reaktion som ser ut så här:

LaTeX ekvation

Nu har det bildats vätesulfatjoner och oxoniumjoner. Den reaktionen är fullständig, dvs all svavelsyra omvandlas till vätesulfatjoner.

Sedan sker en reaktion till:

LaTeX ekvation

Den reaktionen är inte fullständig. Bara en liten andel av vätesulfatjonerna omvandlas till sulfatjoner. Resten kommer att förbli vätesulfatjon och inte ge ifrån sig någon proton. Det beror på att vätesulfatjonen är en ganska svag syra.

Att räkna ut hur mycket oxoniumjoner som bildas får man lära sig i Kemi B. Jag gjorde en snabb beräkning och om jag inte räknat fel blir det så att om du blandar 49 g svavelsyra (dvs 0,5 mol) med vatten kommer du att få ungefär 0,51 mol oxoniumjoner (0,5 mol från den första reaktionen och 0,01 mol från den andra).

ASDFGHJKL
Medlem

SvanteR skrev:

ASDFGHJKL skrev:

Smaragdalena skrev:

Blir det 49 g då?

Jag förstår hur du har tänkt men svavelsyra funkar inte så.

När man blandar svavelsyra med vatten sker det först en reaktion som ser ut så här:

LaTeX ekvation

Nu har det bildats vätesulfatjoner och oxoniumjoner. Den reaktionen är fullständig, dvs all svavelsyra omvandlas till vätesulfatjoner.

Sedan sker en reaktion till:

LaTeX ekvation

Den reaktionen är inte fullständig. Bara en liten andel av vätesulfatjonerna omvandlas till sulfatjoner. Resten kommer att förbli vätesulfatjon och inte ge ifrån sig någon proton. Det beror på att vätesulfatjonen är en ganska svag syra.

Att räkna ut hur mycket oxoniumjoner som bildas får man lära sig i Kemi B. Jag gjorde en snabb beräkning och om jag inte räknat fel blir det så att om du blandar 49 g svavelsyra (dvs 0,5 mol) med vatten kommer du att få ungefär 0,51 mol oxoniumjoner (0,5 mol från den första reaktionen och 0,01 mol från den andra).

Frågan var, (som jag skrev i början) För att få en lösning innehållande 1,0 mol H3O+ (oxoniumjon) i en liter vatten. Hur mycket HNO3 (salpetersyra) behöver du tillsätta (i gram)? Kom ihåg att göra en tydlig uträkning som är lätt att följa.

Fast istället för HNO3 (salpetersyra), så ska man använda H2SO4 (svavelsyra).
Jag fattade båda formler du skrev, men vet ej hur jag ska göra sedan.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Du kommer inte att få en sådan fråga som handlar om oxoniumjonkoncentration i en lösning av svavelsyra förrän i Ke2 (eller möjligen i slutet av Ke1), för det är krångligt att räkna ut. Svavelsyra är en stark syra i första protolyssteget - det betyder att alla, 100 5, av svavelsyramolekylerna reagerar med vattnet så att det bildas oxoniumjoner och vätesulfatjoner. Färemot är vätesulfatjonen en svag syra, d v s endast en liten del av vätesulfatjonerna reagerar med vattnet. Det GÅR att räkna ut vilken vätejonkoncentration det blir, men då behöver man räkna med jämvikter, och det lär man sig längre fram i sina kemistudier. Så att du inte vet hur man gör är helt normalt! Om du vill ha en förklaring på hur man gör kan du få det, men det är inte alldeles lätt.

SvanteR
Medlem

Registrerad: 2015-09-24

Men för att ändå svara på din fråga så får man 1 mol oxoniumjoner om man blandar 0,99 mol svavelsyra med en liter vatten.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A] Stökiometri - mol, Syror

Sidfot