Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[KE 2/B] Endoterm reaktion, Temperaturhöjning
- rohanzyli
- Medlem
- Registrerad: 2016-08-22
[KE 2/B] Endoterm reaktion, Temperaturhöjning
Tjena!
Om en kemisk reaktion är endoterm och man höjer temperaturen, varför förskjuts då jämvikten till vänster?
Rent teoretiskt tänker jag att en endoterm reaktion (tar upp energi från omgivningen i form av värme) som man plötsligt höjer temperaturen på kommer att tycka om detta eftersom den tar ju värme från omgivningen från början, varför förskjuts inte jämvikten åt höger då för?
Förstår inte riktigt heller Le Chateliers princip "om ett kemiskt system, där jämvikt råder, påverkas av en förändring i koncentration, temperatur eller totaltryck, kommer jämvikten att ändras så att förändringen motverkas" Hur är detta möjligt?
- Henrik E
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-22
Re: [KE 2/B] Endoterm reaktion, Temperaturhöjning
Du har nog missuppfattat hur en endoterm reaktion förskjuts när temperaturen höjs.
- rohanzyli
- Medlem
En endoterm reaktion tar ju upp värme från omgivningen, denna temperaturhöjning vill motverkas igenom att mer produkter bildas och reaktionen förskjuts åt vänster. Skulle istället temperaturen sjunka skulle väl mer reaktanter bildas och reaktionen förskjuts åt höger? Är detta korrekt beskrivet för en endoterm reaktion?
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Nej. Om reaktionen förskjuts åt vänster, bildas det mer reaktanter.
Man skulle kunna tänka sig en endoterm reaktion som reaktanter + värme <=> produkter. Om man då "tillsätter mer värme" så kommer reaktionen att förskjutas åt höger, d v s det bildas mer produkter.
Min kemilärare på gymnasiet hade en liknelse om LeChateliers princip, som jag gillar. Tänk dig att du är lagom varmt klädd. Plötsligt blir det kallare. Då tar man på sig en extra tröja, d v s gör något som motverkar förändringen.
- rohanzyli
- Medlem
Så en endoterm reaktion är: reaktant + värme ---> produkt
Om då temperatur höjning: mer produkter bildas
Om då temperatur sänkning: mer reaktanter bildas
En exoterm reaktion är: reaktant ---> produkt + värme
Om då temperatur höjning: mer reaktanter bildas
Om då temperatur sänkning: mer produkter bildas
Detta är vad jag uppfattat nu från studier och era kommentarer,
Är allt detta ovan korrekt uppfattat med temperatur höjning/sänkning? Om något är fel antaget skriv gärna det.
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Det stämmer.