Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [ÅK 7-9]Klor gå jämt ut

[ÅK 7-9]Klor gå jämt ut

Salsa
Medlem

Registrerad: 2016-10-13

[ÅK 7-9]Klor gå jämt ut

Hur många valenselektroner har klor? Vad händer? Vilken Jon bildas? Hur kan det "gå jämt ut"?
Jag förstår allt förutom den sista frågan hur kan det gå jämt ut. Om den blir en Jon så har den fler elektroner än protoner för att den tar upp en elektron för stt få ett fullt ytterst elektron skal. Som tillägg kan jag säga att inga laddningar får komma över. Jag förstår inte riktigt så hjälp skulle uppskattas.
Mvh

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [ÅK 7-9]Klor gå jämt ut

En atom kan bilda en förening med en eller flera andra atomer. I kovalenta bindningar "delar" atomerna på någon/några elektroner, medan atomerna i en jonbindning i princip helt donerar (respektive accepterar) en eller flera elektroner. Detta tenderar till att ske på ett sådant sätt att oktettregeln är uppfylld, dvs. att det yttersta skalet är fullt av elektroner. Det är troligen vad de menar med "jämt ut". Om klor binder till en alkalimetall (som har en valenselektron), bildas en jonbindning och kloret får en elektron. Då blir det yttersta skalet fullt och alla är nöjda. smile

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "inga laddningar får komma över". Det är vanligt att laddningar förflyttar sig mellan atomer. Det kallas för redoxreaktion. Däremot kan elektroner inte uppkomma eller försvinna. Man bör se ingående atomer som ett slutet system när man visualiserar en reaktion. Det går inte att tänka att "någon annan atom någonstans tar upp den där elektronen", utan det måste finnas en viss plats som en överbliven elektron kan ta sig till, eller som en saknad elektron kan tas från.

Calsey
Medlem

Registrerad: 2016-12-12

Re: [ÅK 7-9]Klor gå jämt ut

Klor har 7 valenselektroner, och därför så tar den gärna up en elektron för att få ett fullt elektron-skal, och på det sättet uppnå ädelgasstruktur. Jonen som bildas av klor ser ut så här : Cl-, den har en mer elektron än proton. Klor är en icke metall som gärna reagerar med andra grundämnen, helst alkalimetaller (eftersom de har 1 valenselektron, som de gärna ger bort). Men med din sista fråga "hur går det jämt ut" fattar jag inte helt.

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [ÅK 7-9]Klor gå jämt ut

Sidfot