Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[HSK] balansera formler
- gulfi52
- Medlem
- Registrerad: 2017-01-17
[HSK] balansera formler
1. hur vet man vilka ämnen som "deltagit i redoxreaktionen"?
apropå exemplet här https://ehinger.nu/undervisning/index.p … nstal.html
under bilden med koppar i salpetersyra.
varför räknar man inte på alla ämnen?
2. kan man - blir det ämdå rätt - om jag räknar på alla ämnen?
3. EDIT: hur vet man det är koppar som får ändrat oxtal när man ska räkna? varför är det inte N i NO3 som får ändrat oxtal?
Senast redigerat av gulfi52 (2017-01-30 12:26)
- Teraeagle
- Medlem
- Registrerad: 2014-12-09
Re: [HSK] balansera formler
1. Vet inte riktigt vad du menar med "andra ämnen". Det som finns är väl salpetersyra, koppar och vatten. Det är lättare att oxidera koppar till kopparjoner än att oxidera vatten till syrgas. Det kan du t ex komma fram till genom att jämföra standardelektrodpotentialerna för de två reaktionerna: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Standar … data_page) Däremot kan andra ämnen än koppar och salpetersyra tillkomma i formeln när den balanseras.
2. Formeln blir bara rätt om du skriver den som att koppar oxideras, salpetersyra reduceras och bara lägger till sånt som finns i lösningen för att klara balanseringen. Du kan alltså inte ha hydroxidjoner som reaktant eftersom det är en sur lösning.
3. Kvävet får också ett ändra oxidationstal. Det går från +V till +II.
Kemiteknolog och metallurg
- gulfi52
- Medlem
3 Kvävet har 5 i no3
- Teraeagle
- Medlem
- Registrerad: 2014-12-09
Ja, kvävet har +V i nitratet och +II i kväveoxiden. Alltså sker ett upptag av tre elektroner per nitratjon.
Senast redigerat av Teraeagle (2017-01-31 00:41)
Kemiteknolog och metallurg
- gulfi52
- Medlem
Är förvirrad. Kan du ta det från början? Man har koppar och salpetersyra -vad händer och hur balanserar man denna formeln?
Jag är med på att man vet att H har +1 och O har -2 så för att molekylen där de ingår ska ha laddning 0 och vara en molekyl och inte en jon - där kan man räkna ut att N har +5. Men sen vad som sker och hur man vet vad som minskas i oxtal och ökas - jag förstår att N i NO har +2 pga syre har -2. Men varför och hur vet man att Cu får +2?
Och hur ska man veta vilka ämnen som ingår i reaktionen - där de på sidan delar upp reaktionen i bitar. Hur vet jag att det ser ut just så?
Senast redigerat av gulfi52 (2017-01-31 04:32)
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Innan man börjar balansera formeln behöver man ta reda på vilka ämnen som är inblandade. Ofta står det angivet i uppgiften, ibland i lätt kryprisk form ("reaktionen sker i sur miljö", exempelvis). Här fick vi givet att koppar reagerar med salpetersyra, och det bildas kopparnitrat, kväveoxid och vatten.
Nu har vi alltså den obalanserade reaktionsformeln .
Salpetersyra är en stark syra, så den kommer att vara uppdelad i nitratjoner och oxoniumjoner, men för enkelhets skull skriver vi istället:
Ofta (men inte alltid) kan man utgå från att väte och syre har ox.tal +I respektive -II i sina föreningar. Joner har ox.tal = laddningen (där har du förklaringen till oxidationstalet för kopparjonen). Att beräkna ox.tal för molekyler verkar du behärska, så det skall jag inte tjata om.
Vilka atomslag är det som ändrar ox.tal? Dels oxideras koppar två steg, dels reduceras kväve 3 steg. När en reaktion sker, är alltid oxidationstalsökningen lika stor som oxidationstalsminskningen. För att detta skall gå jämnt ut, krävs det att 2 nitratjoner reagerar med 3 kopparatomer. Vi kan justera formeln:
Hur du fortsätter har du exempelvis här: https://www.naturvetenskap.org/kemi/gym … lansering/
Jag föredrar det de kallar Tillvägagångssätt II, men det är en smaksak.
- gulfi52
- Medlem
En första fråga - varför skriver man inte med NO3 på höger sida om pilen? Latex nr 2 häruppe
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Man skriver bara med de molekylskag som reagerar. De nitratjoner som reagerar bildar kväveoxid. Resten av nitratjonerna är bara åskådarjoner.
Behöver du hjälp med att balansera syre, väte och laddning, eller klarar du det själv med hjälp av artikeln på Naturvetenskap.org?