Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF] Elektroteknik, ersättningsspänning?

[HSF] Elektroteknik, ersättningsspänning?

Armageddon
Medlem

Registrerad: 2013-01-29

[HSF] Elektroteknik, ersättningsspänning?

Jag har lite problem med hur jag räknar ut diverse strömmar i den här kretsen: https://gyazo.com/84df42a9924503bc2e7d2a8c4f523f58

Min första uppgift är att räkna ut strömmen genom R1 och då tänker jag så här att,

U_R1 = (E_k - R_k*I_tot) - E1 (spänningsfall över R_k-motståndet)

men är väldigt osäker då jag aldrig har sett parallellkopplade spänningskällor på det här viset. Normalt sett så är ju spänningen över en parallelkoppling densamma oavsett ledning men nu har jag faktiskt ingen aning. Har räknat ut en ersättningsresistans för hela kretsen som jag möjligtvis kan använda för att räkna ut den totala strömmen om jag helt enkelt kan addera spänningarna i kretsen med varandra.

Ska jag räkna ut någon typ av ersättningsspänning? (E1 =/= E2 =/= E_k)

Tack på förhand!

Firebird
Medlem

Registrerad: 2011-03-24

Re: [HSF] Elektroteknik, ersättningsspänning?

Du kan t.ex använda superpositionspricipen.
Detta innebär att du nollställer E1 och E2 och beräknar t.ex strömbidraget genom R1 från Ek.
Sedan nollställer du E1 och Ek och beräknar strömbidraget genom R1 från E2.
Nollställ sedan Ek och E2 och beräkna strömbidraget genom R1 från E1.

Totala strömmen genom R1 fås sedan genom att summera de tre strömbidragen. Det är viktigt att hålla koll på tecken.

Alternativt så kan du ta bort R1 och beräkna den kvarvarande kretsens ekvivalenta tvåpol. Sedan ansluter du R1 till den ekvivalenta tvåpolen och beräknar strömmen genom R1.

Detta är två exempel på hur man kan lösa uppgiften. Det finns flera. Jag har inte undersökt vilken metod som ger den enklaste lösningen.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [HSF] Elektroteknik, ersättningsspänning?

Sidfot