Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSF] JFET arbetspunkt

Cowcrow
Medlem

Registrerad: 2016-12-07

[HSF] JFET arbetspunkt

Hej! Jag försöker lösa en uppgift där jag ska finna arbetspunkterna LaTeX ekvation och LaTeX ekvation för en JFET. Jag har förenklat i kretsen och får det till att se ut likt i bilden.

http://i.imgur.com/J1ohHjP.png

Resistorerna och E är kända, LaTeX ekvationLaTeX ekvation0, så LaTeX ekvationLaTeX ekvationLaTeX ekvation.

För FET gäller även LaTeX ekvation där LaTeX ekvation och LaTeX ekvation är kända.

Jag har då försökt att med KVL ställa upp ett uttryck för att få ut LaTeX ekvation och sen beräkna de sökta värdena. Jag har dock inte lyckats med det och felet verkar ligga i det uttryck jag först tar fram.

Jag har försökt med LaTeX ekvation och därefter beräknat LaTeX ekvation. Jag använde mig senare av det funna värdet för att beräkna de sökta värdena, men det blir fel. Tydligen i det samband jag först tog fram. Jag har även försökt med spänningsdelning över LaTeX ekvation istället för LaTeX ekvation-termen, men då får jag ett komplext värde.

Kan någon hjälpa mig med att ta fram det korrekta sambandet?

Tack på förhand!

Sidfot