Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Rörelse i två dimensioner - Relativ hastighet

[FY 2/B] Rörelse i två dimensioner - Relativ hastighet

cluelessgirl
Medlem

Registrerad: 2016-08-19

[FY 2/B] Rörelse i två dimensioner - Relativ hastighet

Frågan lyder:

I en flod flyter vattnet med hastigheten 1,8m/s. En båt går 1,5 km motströms och återvänder därefter till startpunkten. Båtens fart i förhållande till vattnet är 4,5 m/s.

Behöver endast hjälp med uppgift a)

a) Beräkna båtens hastigheter relativt stranden.

Jag tänkte att man då skulle tänka som man gjorde i föregående uppgiften att
två bilar som åker åt samma håll så är deras totala relativa hastighet differensen av hastigheterna och

och för två bilar som åker åt motsatta håll är deras relativa hastighet summan av hastigheterna.

Så jag tänkte att för båten då den går medströms dvs. åt samma håll så borde ju hastigheten bli
Medströms = 4,5 - 1,8 = 2,7 m/s
Motströms = 4,5 + 1,8 = 6,3 m/s

svar: Medströms = 2,7 m/s  och Motströms = 6,3 m/s

I facit står det precis tvärtom och jag förstår inte varför.

b) Hur lång tid tar hela turen?

Denna fråga fick jag rätt på då jag använde formeln
sträcka = 1,5 km = 1500 m

s = v*t
t = s/v
t1 = s/v1 = 1500 /2,7 = 555,5 s
t2 = s/v2  = 1500 / 6,3 = 238,09s

Totala tid  = t1+t2 = 555,5 + 238,09 = 793,65s   t = 793,65s/60s = 13,22 min

t = 13 min

svar: 13 min

Senast redigerat av cluelessgirl (2017-01-30 10:47)

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [FY 2/B] Rörelse i två dimensioner - Relativ hastighet

cluelessgirl skrev:

Frågan lyder:

I en flod flyter vattnet med hastigheten 1,8m/s. En båt går 1,5 km motströms och återvänder därefter till startpunkten. Båtens fart i förhållande till vattnet är 4,5 m/s.

Behöver endast hjälp med uppgift a)

a) Beräkna båtens hastigheter relativt stranden.

Jag tänkte att man då skulle tänka som man gjorde i föregående uppgiften att
två bilar som åker åt samma håll så är deras totala relativa hastighet differensen av hastigheterna och

och för två bilar som åker åt motsatta håll är deras relativa hastighet summan av hastigheterna.

Så jag tänkte att för båten då den går medströms dvs. åt samma håll så borde ju hastigheten bli
Medströms = 4,5 - 1,8 = 2,7 m/s
Motströms = 4,5 + 1,8 = 6,3 m/s

svar: Medströms = 2,7 m/s  och Motströms = 6,3 m/s

I facit står det precis tvärtom och jag förstår inte varför.

Tänk efter. Är det rimligt att det går fortare att färdas mot strömmen än med strömmen?

Det är inte samma sak som med bilarna.
I den uppgiften beräknar du bilarnas fart relativt varandra och de rör sig oberoende av varandra.

Men i denna uppgift ska du beräkma båtrns fart relativt land och eftersom båten flyter med strömmen så påverkas båtens fart relativt land både av strömmens fart och båtens egen fart.

Senast redigerat av Yngve (2017-01-30 11:07)

Nothing else mathers

cluelessgirl
Medlem

Registrerad: 2016-08-19

Re: [FY 2/B] Rörelse i två dimensioner - Relativ hastighet

Tack! Då förstår jag hur man ska tänka i en sån här uppgift och ja det är inte rimligt att båtens hastighet relativt stranden går fortare vid motströms än vid medströms, hastigheten bör vara snabbare vid medströms och mindre vid motströms.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Rörelse i två dimensioner - Relativ hastighet

Sidfot