Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Trigonometriska funktioner

FannyW
Medlem

Registrerad: 2016-03-24

[HSM] Trigonometriska funktioner

Hej!
Nu har jag fastat på en kanske lätt uppgift men det är för att jag verkligen vill förstå vd jag gör.
Jag ska lösa ekvationen cos(x) = cos(3x).

Jag läser analys så det gäller att jag svarar på ett analytiskt sätt, ej algebraiskt.
Min lösning (som ger korrekt svar):

1. för att LaTeX ekvation så måste LaTeX ekvation enligt sambandet
LaTeX ekvation. Nu har jag att LaTeX ekvation.

2. Om jag sätter att LaTeX ekvation så får jag de två ekvationerna:
LaTeX ekvation som ger LaTeX ekvation
och
LaTeX ekvation som ger LaTeX ekvation.

Detta ger som sagt rätt svar men om jag ställer upp ekvationen so cos(3x) = cos(x) och tänker att LaTeX ekvation så får jag svaren LaTeX ekvation och LaTeX ekvation i stället.

Min fråga är om detta också gäller eftersom att det spelar ju ingen roll på om jag vänder på ekvationen. Jag har ju ändå tänkt och räknat på samma sätt.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [HSM] Trigonometriska funktioner

Det är precis samma sak, eftersom k kan vara positivt eller negativt (eller 0). Du kan sammanfatta alla svar som x=kpi/2.

FannyW
Medlem

Smaragdalena skrev:

Det är precis samma sak, eftersom k kan vara positivt eller negativt (eller 0). Du kan sammanfatta alla svar som x=kpi/2.

Okej vad bra då vet jag att jag tänker rätt ! smile

FannyW
Medlem

Smaragdalena skrev:

Fast jag undrar lite när man säger att LaTeX ekvation
och att LaTeX ekvation. Menar man då att det är möjligt att LaTeX ekvation För 2 olika vinklar är väl aldrig samma?

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

FannyW skrev:

Fast jag undrar lite när man säger att LaTeX ekvation
och att LaTeX ekvation. Menar man då att det är möjligt att LaTeX ekvation För 2 olika vinklar är väl aldrig samma?

Ja, om du väljer k=0 och plustecknet så får du just det.

Senast redigerat av Yngve (2017-01-30 10:49)

Nothing else mathers

Sidfot