Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] Magnetfält

cluelessgirl
Medlem

Registrerad: 2016-08-19

[FY 2/B] Magnetfält

Den magnetiska flödestätheten i jordens magnetfält är LaTeX ekvation  i en viss ort där flödeslinjerna träffar marken under vinkeln 71 grader. (Inklinationen är 71 grader). Se figuren.

http://i68.tinypic.com/p22xu.jpg

Bestäm kraften på 100 m av en horisontell ledare med strömmen 12 A riktad åt norr i orten i fråga.

Det jag har svårt att förstå vad det är man ska räkna ut samt hur riktningen på kraften är försökte med högerhandsregeln men förstår inte hur jag ska hålla handen i just denna fråga.

Emmynoether
Medlem

Registrerad: 2017-01-14

Re: [FY 2/B] Magnetfält

På vektorform, som är det naturliga för klassisk elektromagnetisk fältteori, så skriver man

LaTeX ekvation

Låter du pekfingret peka i strömmens riktning och långfingret i magnetfältets riktning så kommer kraften peka i tummens riktning. Det är bara den vinkelräta delen av magnetfältet som kommer bidra till kraften så om du sätter pekfingret mot norr och långfingret rakt ner i backen så kommer tummen peka ut ur datorskärmen.

Beloppen kan du nog klura ut, försök först och återkom med vad du kommit fram till.

"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski

cluelessgirl
Medlem

Registrerad: 2016-08-19

Re: [FY 2/B] Magnetfält

Okej nu tänker jag att man håller tummen i strömmens riktning och fingrarna i samma riktning som den magnetiska flödestätheten då får jag att den magnetiska kraften på ledaren är riktad åt väster.

Jag tänker att man har en triangel som är rätvinklig, där Bjv är den vertikala linjen (den motstående kateten sett från inklinationens vinkel) och att den horisontella avståndet av triangeln är 100 meter. Sen tänker jag att hypotenusan är Bj = 52mikrotesla. Eftersom det är det vinkelräta flödestätheten som vi söker så tänker jag att man

Bj= 52mikrotestla, så man måste ta sin71 = Bjv/Bj  då får man att  Bjv = sin71*Bj = sin 71 * 52mikrotesla.

Vi har:
B= sin71*52 mikrotesla
I = 12 A
L = 100 m

alla dessa värden stoppas in i formeln nedan:

F = B * I * L  (gäller ifall flödestätheten är vinkelrät mot strömmen och längden på ledaren)
F = sin(71) * 52mikrotesla *12 * 100 = 0,05900N = 59*10^-3 N = LaTeX ekvation

Svar: LaTeX ekvation ritad åt väster.

Har jag tänkt rätt?

Senast redigerat av cluelessgirl (2017-01-29 23:20)

Sidfot