Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 2/B] andragradsekvationer

14519
Medlem

Registrerad: 2015-10-03

[MA 2/B] andragradsekvationer

Hej! Har fastnat på några uppgifter och just nu har jag nästan ingen aning hur jag ska lösa dem, finns det någon som kan hjälpa mig?

LaTeX ekvation

edit: A), B) och C) är tre olika uppgifter

Woozah
Medlem

Registrerad: 2012-12-09

Re: [MA 2/B] andragradsekvationer

Ja, i:

a) kan du använda variabelsubstitution. Där använder du att LaTeX ekvation och får då andragradsekvationen LaTeX ekvation
b) Här är också variabelsubstituion fast med annan variabel, nämligenLaTeX ekvation. Det gerLaTeX ekvation
c) här kan du använda faktorisering. En gemensam faktor alla har är x, och då kan du bryta ut det och få LaTeX ekvation

Senast redigerat av Woozah (2017-01-29 07:34)

14519
Medlem

Registrerad: 2015-10-03

Re: [MA 2/B] andragradsekvationer

Woozah skrev:

Ja, i:

a) kan du använda variabelsubstitution. Där använder du att LaTeX ekvation och får då andragradsekvationen LaTeX ekvation
b) Här är också variabelsubstituion fast med annan variabel, nämligenLaTeX ekvation. Det gerLaTeX ekvation
c) här kan du använda faktorisering. En gemensam faktor alla har är x, och då kan du bryta ut det och få LaTeX ekvation

det hjälpte jättemycket, tack!! smile

Sidfot