Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[KE 2/B]Svag syralösning
- Tryndamere
- Medlem
- Registrerad: 2015-09-03
[KE 2/B]Svag syralösning
Uppgiften lyder:
Man vill göra en lösning med pH=3,00. Beräkna hur stor volym 2,00M (mol/dm^3) ättiksyralösning som ska spädas till 500 cm^3 för att man ska få en lösning med det önskade pH-värdet.
Så jag började med att ta fram syrakonstanten för Ättiksyran vilket är: 1,8*10^-5
C före jämvikt: 2M 0 0
C vid jämvikt: 2-x x x
Sedan gör jag pq-formeln på det och får då svaret.
x=0,005991 M
Hur gör jag sedan om jag gjort rätt från början?
För jag kan räkna ut hur koncentrationen av H30+ jonerna genom 10^-pH. Med detta kan jag även räkna ut substansmängden.
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Re: [KE 2/B]Svag syralösning
Vad är det du har räknat ut egentligen? Vätejonkoncentrationen i den ursprungliga ättiksyralösningen? I så fall är pH i den starka ättiksyralösningen ungefär 2,2, vilket inte verkar orimligt (åtminstone måste ju pH vara <3 för att kunna späda till den önskade lösningen).
I den önskade lösningen vet du inte totalkoncentrationen av ättiksyra+acetatjoner - kalla den a. Då gäller att .
Beräkna a. Använd t ex spädningsformeln för att få fram volymen av den starka ättiksyralösningen.