Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] ljudstyrkan

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Registrerad: 2015-10-25

[FY 2/B] ljudstyrkan

http://i67.tinypic.com/2lcahy8.jpg

Hej, jag tänker såhär, är mitt tankesätt rätt?

Om jag slår upp ljudhastigheten i metangas är den högre än koldioxid. enligt formeln s=vt där s är samma för båda så bör t vara mindre för metangas eftersom att v är högre. Man beräknar ljudstyrkan med L= 10lg(I/10^-12) där ljudstyrkan är beroende av värdet på I. Eftersom att ljudintensiteten I beräknas genom P*A så antar jag att båda har samma A eftersom att A=4r^2pi och båda ballongerna har samma avstånd r från högtalaren. Då påverkas I av P som är P=W/t. jag antar att båda ballongerna har samma energi men att tiden för den att färdas är olika på båda. Eftersom att vågen åker fortare i metangasballongen ( t för metan är ett mindre värde) så kommer effekten för den ballongen att vara större än den med koldioxid. Högre P ger ett större värde på I, vilket ger ett större värde för ljudstyrkan L enligt formeln. Så den ballongen som man hör starkare ljud med innehåller metangas.

Tänkte jag rätt, om inte, vad är felet?

Sidfot