Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[MA 2/B] Rotekvationer
- 14519
- Medlem
- Registrerad: 2015-10-03
[MA 2/B] Rotekvationer
Hej!
Behöver hjälp med denna ekvation :
2x-4√x-6=0
Har bara kommit så långt att jag kvadrerat alla faktorer, men verkar bara komma fram till fel svar hela tiden, svaret är x=16. Skulle någon kunna hjälpa mig?
- SeriousSquid
- Medlem
- Registrerad: 2010-05-17
Re: [MA 2/B] Rotekvationer
Gör om problemet till en andragradsekvation genom att substituera
Lös andragradsekvationen och få två lösningar; och
(edit: eller en dubbellösning)
Återsubsitutera sedan; ,
och kvadrera för att få de två lösningarna
och
Senast redigerat av SeriousSquid (2017-01-29 05:53)
"...a result is trivial if: (a) it follows from the underlying definitions without any trickery or ingenuity and (b) a written specification of how it follows runs the danger of suggesting that it is nontrivial."
- 14519
- Medlem
Förstod inte riktigt hur du menade??
- 14519
- Medlem
Nu förstod jag, tack så jättemycket för hjälpen!!
- albiki
- Medlem
- Registrerad: 2008-05-25
14519 skrev:
Hej!
2x-4√x-6=0
Har bara kommit så långt att jag kvadrerat alla faktorer, men verkar bara komma fram till fel svar hela tiden, svaret är x=16. Skulle någon kunna hjälpa mig? :)
Välkommen till PluggAkuten!
Innan man panikartat kvadrerar och plockar fram PQ-formeln för att lösa en andragradsekvation, så kan man ta det litet lugnt och ta en titt på ekvationen och se vad den har att säga om hur dess lösning kan se ut; denna taktik är särskilt lämplig när man arbetar med "rotekvationer".
Ekvationen kan skrivas
Fakta 1. Man kan inte ta kvadratrot av negativa tal. Därför kan talet x inte vara negativt.
Fakta 2. Kvadratrötter är aldrig negativa tal. Därför är talet inte negativt, och ekvationen säger att då måste talet
.
Nu när du vet att talet så kan du kvadrera ekvationens båda led och använda PQ-formeln för att få fram de två talen
och
, men bara ett av dessa är en lösning till ekvationen. (Vilket av dem?)
- 14519
- Medlem
albiki skrev:
14519 skrev:
Hej!
2x-4√x-6=0
Har bara kommit så långt att jag kvadrerat alla faktorer, men verkar bara komma fram till fel svar hela tiden, svaret är x=16. Skulle någon kunna hjälpa mig?Välkommen till PluggAkuten!
Innan man panikartat kvadrerar och plockar fram PQ-formeln för att lösa en andragradsekvation, så kan man ta det litet lugnt och ta en titt på ekvationen och se vad den har att säga om hur dess lösning kan se ut; denna taktik är särskilt lämplig när man arbetar med "rotekvationer".
Ekvationen kan skrivas
Fakta 1. Man kan inte ta kvadratrot av negativa tal. Därför kan talet x inte vara negativt.
Fakta 2. Kvadratrötter är aldrig negativa tal. Därför är taletinte negativt, och ekvationen säger att då måste talet
.
Nu när du vet att taletså kan du kvadrera ekvationens båda led och använda PQ-formeln för att få fram de två talen
och
I detta fall är det då bara 9 som passar in, men svaret är x=16, hur ska jag komma fram till det?
- albiki
- Medlem
- Registrerad: 2008-05-25
14519 skrev:
albiki skrev:
14519 skrev:
Hej!
2x-4√x-6=0
Har bara kommit så långt att jag kvadrerat alla faktorer, men verkar bara komma fram till fel svar hela tiden, svaret är x=16. Skulle någon kunna hjälpa mig? :)Välkommen till PluggAkuten!
[...]
Nu när du vet att taletså kan du kvadrera ekvationens båda led och använda PQ-formeln för att få fram de två talen
och
I detta fall är det då bara 9 som passar in, men svaret är x=16, hur ska jag komma fram till det?
Det stämmer inte att är en lösning till ekvationen
; om
så är
och detta tal är inte lika med noll.
- 14519
- Medlem
albiki skrev:
14519 skrev:
albiki skrev:
Välkommen till PluggAkuten!
[...]
och
Det stämmer inte att
är en lösning till ekvationen
; om
så är
och detta tal är inte lika med noll.
Ok, tack så mycket!!