Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A]positiva och negativa konsekvenser

[FY 1/A]positiva och negativa konsekvenser

Godis5648
Medlem

Registrerad: 2014-09-17

[FY 1/A]positiva och negativa konsekvenser

Vilka positiva och negativa konsekvenser påverkar kärnkraftverk samhället och även vi individer. Jag vet redan att vi får strålning i oss från radioaktiva avfall och sen vet jag att arbetstillfällen och tillgången till elektricitet får vi av verket som håller upp den hållbara samhället, men vad mer positiva och negativa konsekvenser finns det för samhälle och individ??? Tack för svar:)

Senast redigerat av Godis5648 (2017-01-29 08:37)

EmmsterJo
Medlem

Registrerad: 2017-01-23

Re: [FY 1/A]positiva och negativa konsekvenser

Precis som du säger är det positivt med tillgången till elektricitet och det är lätt att styra mängden el man producerar (tex vindkraft ger bara el när det blåser). En annan positiv sak är att det inte blir några växthusgasutsläpp så det bidrar inte till globala uppvärmning.

Det som är negativt är att brytandet av uran är en smutsig process och man förstör landskapet där det bryts. Vi får radioaktivt avfall som måste lagras under lång tid. Det finns en risk för så kallad härdsmälta, det är dock ganska liten risk med dagens teknik. Till sist så ger det plutonium som restprodukt vilket man skapar atombomber av och en ökad tillgång på det gör det enklare att i hemlighet bygga bomber.

Godis5648
Medlem

Precis så tänkte jag också, men jag har alltid trot att kärnkraftverk har på något sätt påverkat den globala uppvärmningen eftersom det är ju utsläpp som kommer ut från transporter när man bygger upp verken och hur påverkar kärnkraftverk oss människor? du vet att vindkraftverk ger buller osv, hur påverkar kärnkraftverk oss människor??

Godis5648
Medlem

eller hur??

EmmsterJo
Medlem

Ja du tänker rätt i att byggandet av reaktorn och transporter av uran släpper ut växthusgaser men själva elframställningen som sådan släpper inte ut något.

En sak som påverkar individen är den radioaktiva strålningen. I normal drift är utsläppen små och det är ingen direkt hälsorisk för de som bor i området men om det skulle bli en olycka (så som hände i Tjernobyl och Fukushima) har det stor påverkan. Strålningen ökar risk för tex cancer. Här är tips på några länkar med lite mer information om detta:
http://www.stralsakerhetsmyndigheten.se … rmaldrift/
http://www.naturvardsverket.se/Miljoarb … ar-miljon/

Uranbrytningen har också en stor påverkan på miljön och människorna i närområdet till det. Man bryter därför ofta uran där människor inte har så stor möjlighet att protestera. I Sverige är det tex inte tillåtet med uranbrytning av den anledningen trots att vi har mycket uran i marken.

EmmsterJo
Medlem

Men man bör också veta att risken för en olycka är väldigt liten på de nya reaktorerna. Den nya tekniken tillåter också att man återanvänder avfallet och man kan därmed minskar det slutliga avfallet väldigt mycket.

Godis5648
Medlem

Men vad för positiva konsekvenser av kärnkraftverk får vi individer om allt detta hemska sker???

Godis5648
Medlem

Individen påverkas av den radioaktiva strålningarna, de joniserade strålningarna och även utsläpp men vad för positiva konsekvenser får individen av kärnkraftverk??

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Med ett ord: Energi

Qetsiyah
Medlem

Registrerad: 2014-11-06

Godis5648 skrev:

radioaktiva strålningarna

Den där frasen gillar jag inte.

Nej, allmänheten påverkas inte av någon (betydande mängd) strålning från varken själva kärnkraftverken eller slutförvaringen.

Ja, det är väl sant att det släpps ut växthusgaser när kärnkraftverk byggs, men det gäller ju för alla kraftverk och kärnkraftverk mer än väger upp för det pga det faktum att energin vi får ut av den inte ger några växthusgaser alls.

Åk 9. Kan svara på de allra flesta NO-frågorna för nior cool. NO på andra plats efter matte. 320335. Lärde mig trigonometribaserna på egen hand, applåder tack. Jaaa tack så mycket tack tack tack... Engelska. Svenska. Kinesiska. 0.2spanska

Godis5648
Medlem

Vad mena du att vi inte påverkas av strålningar??

Qetsiyah
Medlem

Vi påverkas av strålning, ja. Men strålningen som kärnkraftverk utstrålar är inte tillräckligt för att ge oss något negativt (tex cancer eller något liknande förskräckligt jag tror att du tänker på), detta på grund av de mycket tjocka betongväggar som omsluter själva reaktorn.

Så om du skriver en uppsats om kärnkraftverk är "strålningen från kärnkraftverk som skadar" inte något negativt du borde ta upp som ett motargument mot kärnkraft.

Senast redigerat av Qetsiyah (2017-01-29 11:28)

Åk 9. Kan svara på de allra flesta NO-frågorna för nior cool. NO på andra plats efter matte. 320335. Lärde mig trigonometribaserna på egen hand, applåder tack. Jaaa tack så mycket tack tack tack... Engelska. Svenska. Kinesiska. 0.2spanska

Godis5648
Medlem

Så det är bara när det sker olyckor som strålningarna är som mest farliga. Men hur påverkas individer positivt av kärnverken??

Godis5648
Medlem

Men eftersom vi blir påverkade av strålning, blir inte då sjukvårdskostnaderna högre eftersom fler behöver vård??

Qetsiyah
Medlem

Godis5648 skrev:

Så det är bara när det sker olyckor som strålningarna är som mest farliga.

Precis.

Billig el,
säker el,
miljövänlig el,
el året runt, för att kärnkraft inte påverkas av varken väder eller temperatur, till skillnad från tex solpaneler, vindkraftverk. Man kan ju debattera om kärnkraft verkligen är väderoberoende eftersom de tenderar att ligga nära vattendrag för att kunna kondensera vattnet som förångats i rektorn med hjälp av vattendraget. Om vattendraget då fryser så... Jag vet inte vad som händer då. Men jag tror att vattendrag helt enkelt inte brukar frysa.
el oberoende av var du bor, ja eftersom det finns vattendrag lite varstans i Sverige, men det finns inte sol och vind varstans i Sverige.

Qetsiyah
Medlem

Godis5648 skrev:

Men eftersom vi blir påverkade av strålning, blir inte då sjukvårdskostnaderna högre eftersom fler behöver vård??

Vi blir det, men inte i den grad som vi behöver sjukvård, nej nej nej. Menar du att sjukligheten genomsnittligt ökar för att man bor nära ett kärnkraftverk? Nej, det är inte sant.

Men händer en olycka så... Ja visst behöver man sjukvård.

Senast redigerat av Qetsiyah (2017-01-29 11:45)

Godis5648
Medlem

Men vad för positiva konsekvenser får vi individer?? Negativa är att vi blir utsatta för strålning men vad för positivt finns det??

Godis5648
Medlem

??

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Jag kommer spontant på två tillämpningar där man faktiskt använder kärnavfallet till något nyttigt:

1. Utvinning av americium ur avfallet, vilket sedan används i brandvarnare (testa att kolla på din brandvarnare och se om den är märkt med en radioaktivitetsymbol).

2. Medicinska ändamål. T ex utvinning av teknetium ur avfallet som sedan används till cancerbehandlingar.

Generellt är kärnavfall en väldigt bra råvara för utvinning av mindre vanliga grundämnen (som americium och teknetium) som bara förekommer i mycket låga halter i jordskorpan och är svåra att utvinna genom vanlig gruvbrytning.

Senast redigerat av Teraeagle (2017-01-29 13:40)

Kemiteknolog och metallurg

statement
Moderator

Registrerad: 2012-09-07

Godis5648 får en temporär avstängning för bumpning trots tillsägelse. /moderator

Qetsiyah
Medlem

Godis5648 skrev:

Men vad för positiva konsekvenser får vi individer?? Negativa är att vi blir utsatta för strålning men vad för positivt finns det??

Men jag har ju redan sagt att strålningen som kommer från ett kärnkraftverk inte är tillräcklig för att vålla någon skada.

Jag har nämnt några positiva aspekter redan.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A]positiva och negativa konsekvenser

Sidfot