Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Emissionslinjer fås av vilken emissionsprocess?

[FY 2/B] Emissionslinjer fås av vilken emissionsprocess?

sarpsborgarn
Medlem

Registrerad: 2017-01-29

[FY 2/B] Emissionslinjer fås av vilken emissionsprocess?

Undrar vilken process som är den exakta processen (samt namn) för hur emissionslinjerna i ett spektrum skapas. Basic är ju att elektronerna hoppar ned en energinivå och släpper ut en foton. Det jag undrar om är vilken emissions process som är den exakta, en stimulerad emission eller en spontan emission. Tycker båda förklaringarna passar in för hur ett spektrum med emissionlinjer skapas. Vet inte vilken av de två som är den rätta, skulle verkligen uppskatta någon förklaring/enkelt svar på vilken av dem som är rätt.

Senast redigerat av sarpsborgarn (2017-01-29 06:31)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [FY 2/B] Emissionslinjer fås av vilken emissionsprocess?

Stimulerad emission är det man har i lasern.

sarpsborgarn
Medlem

Henrik E skrev:

Stimulerad emission är det man har i lasern.

Tack, men i ett spektrum så ingår ju ingen laser? Förstår inte direkt då om du menar att det är stimulerad emission eller om det tvärt om är en spontan emission. Det är ju en gas som finns i spektrallampan som utgör färgerna, det måste ju ha något med denna gas att göra och vilken process sker där?

Senast redigerat av sarpsborgarn (2017-01-29 22:23)

Emmynoether
Medlem

Registrerad: 2017-01-14

Både spontan och stimulerad emission ger emissionslinjer. I båda fallen handlar det om fotoner som lämnar en atom, varför skulle bara den ena processen då ge emissionslinjer?

Vid spontan emission så skjuts ett energikvanta, en foton, iväg och den kan man upptäcka i ett spektra.

Vid stimulerad emission så inkommer en foton som gör att atomen deexciteras, iväg lämnas sedan två fotoner som båda kan upptäckas i ett spektra.

Senast redigerat av Emmynoether (2017-01-29 23:03)

"The views of space and time which I wish to lay before you have sprung from the soil of experimental physics, and therein lies their strength. They are radical. Henceforth, space by itself, and time by itself, are doomed to fade away into mere shadows, and only a kind of union of the two will preserve an independent reality."
- Hermann Minkowski

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Laserljus ger visserligen en linje men jag har aldrig hört den kallas ett spektrum. Som jag uppfattade "spektrum" i frågan avsåg det flera  linjer som det typiskt blir vid spontan emission..

sarpsborgarn
Medlem

Henrik E skrev:

Laserljus ger visserligen en linje men jag har aldrig hört den kallas ett spektrum. Som jag uppfattade "spektrum" i frågan avsåg det flera  linjer som det typiskt blir vid spontan emission..

Tack! Där har vi det, om det nu stämmer att spontan emission utgör ett högre antal emissionslinjer, så är jag med på att det är den rätta processen. Var bara lite rörigt innan, men du uppfattade frågan rätt med, spektrum innehar ett antal emissionslinjer, vilket bör stämma överens med spontan emission.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] Emissionslinjer fås av vilken emissionsprocess?

Sidfot