Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B]interferensmönster

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Registrerad: 2015-10-25

[FY 2/B]interferensmönster

http://i68.tinypic.com/21kf69e.jpg

jag har beräknat att våglängden är 0,113m men vet inte riktigt hur jag ska fortsätta.. Hjälp

edit: uppdaterat nu här är bilden (sorry har kladdat lite)

Senast redigerat av AbelTesfayeXOXO (2017-01-29 11:53)

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 2/B]interferensmönster

Kan du lägga in bilden på rätt håll? Ännu bättre vore det om du la in bilden i tråden.
http://www.pluggakuten.se/wiki/index.ph … upp_bilder

AbelTesfayeXOXO
Medlem

så!

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Det ser ut som om punkten P är på linjen mitt emellan högtalarna, så vägskillnaden mellan högtalare A och B är 0. Punkten B är första minimumet. Hu många våglängder är vägskillnaden där? Hur många våglängder är vägskillnaden i nästa minimum? ... Hur stor äv vägskillnaden i punkt Q? Hiur många minimum får plats mellan P och Q?

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Det är vägskillnaden i punkt Q som jag inte kan beräkna. Hur gör man det? sad Jag vet inte vad avståndet mellan P och R ska hjälpa mig till heller

AbelTesfayeXOXO
Medlem

om jag vet vägskillnaden i punkt Q eller åtminstone hur många våglängder det är dit, så kan jag dela med en halv våglängd för att veta antal minimum eller? Det är en halv våglängd alltså vägskillnaden i punkt R. Dessutom är vägskillnaden i nästa andra nodlinje 3*våglängder/2, nästa är 5*våglängder/2 osv

Senast redigerat av AbelTesfayeXOXO (2017-01-29 12:12)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Bra. Kan det vara så att avståndet PQ inte kom med på bilden? Utan det kan man förstås inte lösa uppgiften.

AbelTesfayeXOXO
Medlem

nope, det stod så. är denna verkligen en omöjlig uppgift?

AbelTesfayeXOXO
Medlem

finns det inget sätt att lösa PQ? Fast vad behöver man den till? Jag kanske kan anta att den är X

Sidfot