Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[FY 2/B] Effekten (ljud)

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Registrerad: 2015-10-25

[FY 2/B] Effekten (ljud)

" En elev har två ballonger där ena är fylld med kväve och den andra med väte. Hen ska bestämma vilken ballong om är fylld med vilken av dessa benämnda gaser. Eleven håller ballongen där den är placerad mellan hen och en stor högtalare. Eleven märker att ljudet blir svagare när han håller ena ballongen, medan det blir svagare ljud för den andra. Vilken innehåller kväve respektive väte?"

Jag har två tankesätt och vet inte ens om jag är på rätt väg.

Första tankesättet:
Ljudstyrkan har formeln L= 10lg(I/10^(-12))
Väte har högre ljudhastighet än kväve.
Enligt s= vt där båda har samma sträcka från ljudkällan så bör ljudet i ballongen med väte färdas snabbare, dvs kortare tid.
Det som kommer påverka ljudstyrkan är I som kan beräknas genom I= P*A. Eftersom att båda har samma ljudkälla (samma avstånd) så är arean samma, men effekten beräknas P=W/t. Eftersom att väte har minst tid så kommer effekten för den ballongen (ljudet som färdas) vara större än den som innehåller kväve. Med större P blir I för den ballongen med väte större,vilket ger en lite större ljudstyrka jämfört med ballongen som innehåller kväve.

Andra tankesättet:
v= f*lambda  f=v/lambda
eftersom att båda ballongerna har samma ljudkälla så kommer dom att ha samma frekvens. Väte har högre ljudhastighet, vilket betyder att våglängden som passerar genom den ballongen bör få en större våglängd. Eftersom att den har större våglängd kan man höra ljudet mer (???)

Jag tänker mer på första tankesättet..

Tänker jag rätt?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [FY 2/B] Effekten (ljud)

Frekvensen ändras inte av att ljudet passerar ballongen. Gaser med lågt tryck eller låg molekylvikt leder ljud sämre. Vakuum leder inte ljud alls (trots att det svischar och pangar i rymdstriderna i Star Wars).

Sidfot