Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] ljudstyrka och ljudhastighet

[FY 2/B] ljudstyrka och ljudhastighet

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Registrerad: 2015-10-25

[FY 2/B] ljudstyrka och ljudhastighet

Hej! smile jag vet att i olika gaser färdas ljudet i olika hastigheter, men varför hör man starkare ljud än andra när ljudet färdas i olika gaser? Med andra ord; hur påverkar ljudhastigheten ljudstyrkan?

T.ex: jag tar en högtalare som skickar ljud i ett rum fullt av kväve och sedan i ett annat rum fullt av helium.
Jag vet att v=lambda*frekvensen

Jag tänker att högtalaren skickar samma frekvens i båda rummen men heliums ljudhastighet är högre än kväve. Eftersom att frekvensen är konstant måste enligt formeln f=v/lambda , lambda minskas om ljudhastigheten blir högre än exempelvis luft för att frekvensen ska förbli konstant och sitt ursprungliga värde?

Hjälp smile

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [FY 2/B] ljudstyrka och ljudhastighet

Är det ljudstyrkan eller ljudhastigheten du funderar på?

AbelTesfayeXOXO
Medlem

Registrerad: 2015-10-25

Re: [FY 2/B] ljudstyrka och ljudhastighet

Alltså jag undrar varför ljudstyrkan varierar i olika gaser. Jag tänkte att de har olika ljudhastigheter, så undrar om ljudhastighet kan ha en inverkan i detta

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B] ljudstyrka och ljudhastighet

Sidfot