Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Historia
  •  » Är det möjligt med ett krig i Europa idag? :/

Är det möjligt med ett krig i Europa idag? :/

Senille
Medlem

Registrerad: 2017-01-28

Är det möjligt med ett krig i Europa idag? :/

Hej! Jag har precis läst klart om första- och andra världskrigen och fick frågan ifall ett världskrig likt andra är möjligt idag i EUROPA, jag har försökt skriva ett resonerande svar med punkterna folkmord, diktatur och atombomber m.m. Men jag får verkligen inte fram något vettigt, det blir liksom blankt. Jag behöver bara lite hjälp på traven helt enkelt.
Hjälpen uppskattas verkligen, tack på förhand. smile

Senast redigerat av Senille (2017-01-28 18:54)

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: Är det möjligt med ett krig i Europa idag? :/

Välkommen till Pluggakuten!

När det kommer till att länder vill utvidga/återerövra landbitar ett land anser tillhör dem finns det flera områden i Europa som vill bli egna länder, exempelvis i Spanien. Det finns även flera länder som är osams om gränsdragningarna, framförallt i balkanländerna. Huruvida dessa konflikter kommer att lösas med krig eller med diplomati är en senare fråga värd att diskutera i en uppsats. Vilka vapen har dessa områden? Har de uttryckt vilja att våldsamt bryta sig loss/annektera områden? Finns det diplomatiska kopplingar mellan de olika parterna att ta till vid missnöje?

Folkmord och Europa är en oerhört politisk fråga, som jag ska försöka vara nyanserad i. Det finns absolut en växande rasism i Europa idag; partier med öppna kopplingar till rasistiska rörelser och/eller med öppet rasistisk politik sitter i beslutsfattande organ inom EU och i regeringar runt om i flera av länderna i Europa. En del av rashygienen som utfördes under 1900-talet hade stöd i "vetenskapen", dvs. forskare som utan speciellt mycket fog påstod saker som talade för att den vita europén var överlägsen andra folkslag rent biologiskt. Den forskningen har vi förhoppningsvis övergett idag, men frågan är väl om någon egentligen brydde sig om vad vetenskapen sade om olika människor, om vetenskapen var ett svepskäl eller inte.

Atombomber är inte alltför troligt eftersom världen sett de katastrofala följder en atombomb får. Men, vem vet? Det finns fortfarande stora mängder kärnvapen i flera länder.

Rent politiskt kan man säga att Hitler var oerhört bra på att spela på folks rädslor. Tysklands ekonomi var i ruiner, folk hade inte råd med mat, inflationen hade skjutit i höjden, hög arbetslöshet, och så vidare. Tysklands befolkning bestod inte av pappskallar på något sätt, men de var rädda för hur det skulle gå. När man är rädd blir det svårt att tänka ordentligt. Finns det liknande tendenser i dagens politik?

Senille
Medlem

Registrerad: 2017-01-28

Re: Är det möjligt med ett krig i Europa idag? :/

Tack så sjukt mycket! Jag tror jag börjar på kläm på vad du menar nu, eftersom att frågan var så omfattande var det svårt att veta vart någonstans jag skulle börja. Jag tänker på det du skrev om folkmorden, anser du att något liknande förintelsen hade kunnat inträffa idag i Europa? Jag menar, precis som du skriver kunde Hitler enkelt gå in och vända tyskarna mot judarna då de befann sig i en djup inflation, hitler lovade om bättre tider och därför var det enklare att skylla på andra som en lösning. Hur resonerar du kring propagandan som hitler använde mot judarna under första världskriget? Tror du att man kan använda liknande propaganda idag för att driva fram rasism och folkmord på samma sätt?
Återigen, tack.

Senast redigerat av Senille (2017-01-28 19:26)

• Forum
  •  » Historia
  •  » Är det möjligt med ett krig i Europa idag? :/

Sidfot