Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A]Påverkan av kärnkraftverk

[FY 1/A]Påverkan av kärnkraftverk

Godis5648
Medlem

Registrerad: 2014-09-17

[FY 1/A]Påverkan av kärnkraftverk

Hur påverkas vi människor, samhälle och miljö av kärnkraftverk??

Tacksam för svar.

Eelluuxx
Medlem

Registrerad: 2015-03-01

Re: [FY 1/A]Påverkan av kärnkraftverk

Hur har du tänkt själv? Vilka fördelar och nackdelar finns med kärnkraft? Vilka positiva effekter har kärnkraft på miljön? Vilka negativa sidor finns? Gå igenom varje kategori en för en och skriv upp hur de olika kategorierna påverkas av kärnkraft.

Godis5648
Medlem

Det jag har svårt med är samhälle och individ. Jag är inte säker, men när olyckor händer till exempel härdsmälta eller när vi transporterar material osv såsläpps det ut gaser, växthusgaser. Dessa växthusgaserna påverkar växthuseffekten och sedan påvekar den förstärkta växthuseffekten. Eftersom växthuseffekten är påverkar så förvärras den globala uppvärmingen som då påverkar oss individer, våra livsstandard, Vårt hållbara samhälle blir skadat. Är detta rätt?? Vad anser ni?

Senast redigerat av Godis5648 (2017-01-28 17:51)

Eelluuxx
Medlem

Godis5648 skrev:

Det jag har svårt med är samhälle och individ. Jag är inte säker, men när olyckor händer till exempel härdsmälta eller när vi transporterar material osv såsläpps det ut gaser, växthusgaser. Dessa växthusgaserna påverkar växthuseffekten och sedan påvekar den förstärkta växthuseffekten. Eftersom växthuseffekten är påverkar så förvärras den globala uppvärmingen som då påverkar oss individer, våra livsstandard, Vårt hållbara samhälle blir skadat. Är detta rätt?? Vad anser ni?

Härdsmältor släpper inte ut koldioxid, utan radioaktivt avfall. Kärnkraft är från koldioxidperspektivet bra för miljön. Men vad händer vid en härdsmälta? Vad kostar det? Vilka är konsekvenserna för individen? Hur hänger de samman med samhällets kostnader för exempelvis sjukvård och infrastruktur? Å andra sidan, vi får enorma mängder energi ifrån kärnkraftverken, utan att exempelvis behöva drämma upp dammar åt vattenkraftverk eller ta stora marker som vid vindkraft.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

De växthusgaser som släpps ut vid en härdsmälta tror jag är försumbara - det sker mycket värre utsläpp.

Om vi inte använder kärnkraft, men ändå vill använda en massa energi, måste man använda någon annan energikälla. Många av alternativen bidrar mer till utsläpp av växthusgaser än vad kärnkraften gör.

Godis5648
Medlem

som sagt radioaktiva avfall spills ut och påverkar den förstärkta växthusefefften och sedan den globala uppvärmningen som sedan påverkar klimatförändringar. när olyckot sker så kostar det pengar, påverkar samhället.det blir svårare att bygga upp nödvändiga saker t.ex sjukhus osv. vi människor får dtrålninh i oss av t.ex härdsmälta eller hur???

Eelluuxx
Medlem

Återigen, radioaktivt avfall bidrar inte nämnvärt till växthuseffekten. Däremot stämmer det att människor får i sig joniserande strålning av en härdsmälta. Joniserande strålning förstår arvsmassan och kan orsaka cancer. När radioaktivt vatten läckte ut från Fukushima fick fiskarna i sig en del av strålningen. Några år efter Fukushima-olyckan kunde man uppmäta förhöjda halter av radioaktivt cesium i djuphavsfisk i Kalifornien. En härdsmälta kan alltså orsaka problem även långt bort. Nu får man inte cancer av att man äter en lätt radioaktiv fisk, men det är definitivt inte hälsosamt.

Godis5648
Medlem

men påverkas samhället både positivt och negativt.?? jag hade för mig att växthusgaser frigörs när en olycka skede och påverkar den globala uppvärmningen. en positiv sak inom samhäll så är det väll som sagt att vi får mängder av energi och spara därför pengar. men vad för positiva konsekvenser påverkar kärnkraftverk oss individer??

Godis5648
Medlem

vad anser ni?

Senast redigerat av Godis5648 (2017-01-28 20:39)

Godis5648
Medlem

Vad har ni för åsikter?????

statement
Moderator

Registrerad: 2012-09-07

Godis5648, bumpa inte inom 24h. Du har skött dig i några veckor nu och jag tror att du kan sköta dig även framöver. Gör mig inte besviken nu Godis5648. /moderator

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Tja, så länge det fungerar så är det väl positivt för samhället eftersom kärnkraften bidrar med stabil elförsörjning och arbetstillfällen. En nackdel som inte har tagits upp här är själva gruvbrytningen av uran som används till kärnbränslet. Det är en rätt smutsig industri, t ex frigörs radioaktiva gaser och stora mängder avfall. En betydande del av brytningen sker även i länder med sämre arbetsvillkor än i Sverige. Kärnkraft kan även vara en inkörsport till byggande av kärnvapen.

Kemiteknolog och metallurg

Godis5648
Medlem

Jag har en fråga, vilka positiva konsekvenser påverkar kärnkraftverk oss individer? Jag vet att det negativa är att vi får i oss strålningar men vad mer negativa konsekvenser finns det? Tack för svar smile

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Hur har du tänkt själv?

Godis5648
Medlem

På grund av den radio aktiva avfall så fri görs det mängder med icke och joniserad strålningar. Dessa strålningar påverkar oss människor negativt eller hur??

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 1/A]Påverkan av kärnkraftverk

Sidfot