Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

nationalism och kolonialism

sirisvea
Medlem

Registrerad: 2016-12-09

nationalism och kolonialism

Hej! jag har en fråga om hur nationalism hänger ihop med kolonialism. Jag vet vad båda sakerna är men jag har svårt att koppla ihop dem.

detta är som jag har skrivit till en instuderingsfråga men det känns som att det finns mer att skriva.

Man var stolta över sitt land och ville utvidga för att vara störst och bäst. Man började se sig tillhöra ett land istället för ett jobb eller by. När man koloniserade ville man att landets kultur skulle finnas där med och att urbefolkningen skulle anpassa sig efter den.
Detta kunde ses som både bra och dåligt men från olika perspektiv. Det var bra för stormakterna då de fick mer makt och fick en större roll  i världen och lättare kunde handla exempelvis. Med det var även dåligt då det förtryckte urinvånarna.
Nationalism ledde bland annat till amerikanska revolutionen då amerikanerna ville ha tillbaka sitt land och sin kultur från  England.

tack på förhand smile

Sidfot