Meddelande
På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
[MA 4/D] Max- och Minpunkt
- itchy
- Medlem
- Registrerad: 2016-05-15
[MA 4/D] Max- och Minpunkt
uppgift: https://gyazo.com/bad6a97ae32734ab78c00b85e8ffd16f
Jag antog att jag skulle derivera f(x)=sinx-cosx vilket ger mig f'(x)=cosx+sinx, sedan satte jag att det skulle vara lika med 0 alltså fä(x)=cosx+sinx=0 för att få x värden, men eftersom det är addition så får jag två x värden som är x1=90 då cos90=0 och x2=0 sin0=0. Har jag gjort rätt? isåfall hur fortsätter jag?
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Re: [MA 4/D] Max- och Minpunkt
Varför skrev du inte bara av uppgiften? Det underlättar väldigt mycket när man skall svara om man inte behöver öppna nya flikar hela tiden - särskilt om man kommer tillbaka till samma fråga igen.
Om du skall kunna derivera en trigonometrisk funktion krävs det att den är uttryckt i radianer, annars skulel du få en inre derivata att ta hänsyn till.
Du har derivatan f '(x)=cosx+sinx. Du verkar tänka på nollproduktmetoden, men den funkar bara när det är två faktorer gånger varandra, inte när det är en term plus en annan term. När sinx=0 är cosx = +1 eller -1 och vice versa.
- Eelluuxx
- Medlem
- Registrerad: 2015-03-01
Deriveringen är rätt, men gränserna ser inte rätt ut. Titta på vad som händer om du skriver derivatan som cosx=-sinx. Då kan du skriva om sin(x) som cos(90-x)=sinx. Glöm inte värdena i de andra kvadranterna.
- itchy
- Medlem
Försökt klura ut vad jag ska göra men inte kommit så långt på denna uppgiften. vet inte vad jag ska göra efter jag deriverat funktionen
- Smaragdalena
- Medlem
- Registrerad: 2012-02-02
Bestäm minsta värdet för funktionen f(x)=sinx-cosx
En metod som nästan alltid funkar om man inte vet vad man skall göra är att rita.
Rita upp f(x)=sinx-cosx. För vilket värde ser den ut att vara minst?
Rita upp f '(x)=cosx+sinx. För vilket värde ser den ut att vara =0?
En annan metod är att använda omskrivningen ===>
Då kan du se direkt vilket det minsta värdet blir.
- itchy
- Medlem
Smaragdalena skrev:
Bestäm minsta värdet för funktionen f(x)=sinx-cosx
En metod som nästan alltid funkar om man inte vet vad man skall göra är att rita.
Rita upp f(x)=sinx-cosx. För vilket värde ser den ut att vara minst?
Rita upp f '(x)=cosx+sinx. För vilket värde ser den ut att vara =0?
En annan metod är att använda omskrivningen===>
Då kan du se direkt vilket det minsta värdet blir.
vad är det jag sätter in istället för a och b i c=\sqrt{a^2+b^2} ? är det i mitt fall bara 1:or? Isåfall får jag att minsta värdet är 1 men det är ju högsta?
Senast redigerat av itchy (2017-01-29 08:12)