Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

Transformationshierarki. Högskolenivå.

aejn
Medlem

Offline

Registrerad: 2013-11-28
Inlägg: 59

Transformationshierarki. Högskolenivå.

Hej

Har problem med att svara på följande fråga och blir jättetacksam om jag kan få hjälp. Gäller grafikprogrammering på högskolenivå (nybörjare).

"Förklara varför det ur ett programmeringsperspektiv finns det fördelar med att använda ett transformationssystem byggt på hierarki. Ge ett exempel där så är fallet."


Jag vet vad transformationer innebär och hierarki generellt men är litet osäker just inom det här området. Har inte läst linjär algebra ännu, det är nästa kurs.

 
hikikomori
Medlem

Offline

Registrerad: 2009-12-19
Inlägg: 26

Re: Transformationshierarki. Högskolenivå.

Enklast är att föreställa sig ett planetsystem, tex jorden och månen. Jorden åker på en bana kring solen som ligger i mitten. Månen åker också kring solen men cirkulerar även kring jorden. Om det finns en hierarki mellan jorden och månen så behöver du endast utföra transformationerna så att månen cirkulerar kring jorden. När jorden rör på sig så "hänger månen med" i sin egen bana. Detta är enklare än att försöka flytta månen efter jorden samtidigt som den ska cirkulera kring jorden, då blir det väldigt svåra uträkningar.

Rent tekniskt så innebär det att för jorden så ligger solen i origo, medans för månen så ligger jorden i origo och månen använder jordens transformationsmatris. Oftast i grafikbibliotek så sätter månen, jorden som "parent".

Senast redigerat av hikikomori (2017-01-27 12:25)

 
aejn
Medlem

Offline

Registrerad: 2013-11-28
Inlägg: 59

Re: Transformationshierarki. Högskolenivå.

Tack för ditt snabba svar! Förstår bättre nu. Menar du att jorden blir parent?

 
hikikomori
Medlem

Offline

Registrerad: 2009-12-19
Inlägg: 26

Re: Transformationshierarki. Högskolenivå.

Ja, men även solen kan vara parent till jorden men inte nödvändigt om solen ändå ligger i (0,0,0) så att säga. För solens transformationsmatris är identitetsmatrisen om den skulle vara placerad där. Men om solen av någon anledning skulle vara flyttad X punkter i x-led och y-led och sedan roterad så får solen en annan transformationsmatris. Solen skulle då flyttas och befinna sig någon annanstans medans jorden (och månen) fortfarande går i en bana kring (0,0,0). Det skulle vara ganska jobbigt att göra samma uträkningar på jordens och månens omloppsbana så den går i en bana kring solens nya position, ännu jobbigare om solen rör på sig. Då kan jorden vara child till solen och månen vara child till jorden och på så sätt uppdateras deras uträkningar relativt till varandra. Detta görs genom att multiplicera in parents transformationsmatris med sin egen transformationsmatris i rätt ordning (enligt hierarki).

Kanske blev en aning invecklad förklaring.

 
aejn
Medlem

Offline

Registrerad: 2013-11-28
Inlägg: 59

Re: Transformationshierarki. Högskolenivå.

Hej igen

Efter att ha läst ditt svar flera gånger tror jag att jag förstår. Helt lätt är det inte.  Tack så mycket!

 


Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson

Powered by Mattecentrum
 |  Denna sida använder cookies |  Kontakta oss |  Feedback |