Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A]Periodiska systemet

[KE 1/A]Periodiska systemet

Salsa
Medlem

Registrerad: 2016-10-13

[KE 1/A]Periodiska systemet

En atom har 17 elektroner, atomens masstal är 36. Vilket grundämne är det hur många neutroner innehåller den här atomen?

Tänkte lite, ett masstal är antalet protoner och neutroner tillsammans. Om ett GRUNDÄMNE  har 17 protoner så   menas  det att 17+17 = 32 detta ämne är då klor. som du ser stämmer inte masstalet.  Om jag tar nästa ämne som är argon får jag 18+18 som är 36 men då har jag inte 17 elektroner.

Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cyklar?
Tacksam för svar.

Senast redigerat av Salsa (2017-01-26 12:56)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [KE 1/A]Periodiska systemet

Klor har 17 protoner och hur många neutroner i kärnan?

Salsa
Medlem

Registrerad: 2016-10-13

Aha insåg att klor är en isotop, och en isotop har ej samma antal neutroner som protoner. Men hur vet jag att ett ämne är en isotop? Är det något man måste memorera?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Alla atomer är isotoper. Isotop betyder bara typ och antalet neutroner varierar mellan isotoper av samma grundämne. Någon regel att det ska finnas lika många neutroner som protoner finns inte. Nästan alla atomkärnor har fler neutroner än protoner. Men det är antalet protoner som avgör vilkt grundämne det är.

Senast redigerat av Henrik E (2017-01-26 15:38)

• Forum
  •  » Kemi
  •  » [KE 1/A]Periodiska systemet

Sidfot