Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[ÅK 7]Lägesmått

Ellen17
Medlem

Registrerad: 2016-11-07

[ÅK 7]Lägesmått

Hej jag förstår inte hur jag ska kunna dra en motivering till denna uppgift. Det känns bara helt omöjligt. Under en laboration får några elever i uppgift att ta reda på hur mycket en vattendroppe väger. Hur kan man göra.
PS det handlar om lägesmått.
Jag har börjat dragit en slutsats om att det måste ha med typvärdet att göra, men jag är fortfarande osäker.
#problemimatematiken
Love
Maja

Yngve
Medlem

Registrerad: 2015-09-13

Re: [ÅK 7]Lägesmått

En droppe är så lätt så den kan vara svår att väga, men tänk om man väger 100 droppar?

Nothing else mathers

Calsey
Medlem

Registrerad: 2016-12-12

Precis som Yngve sa. Det blir svårt att räkna ut hur mycket en droppe väger, men om man ökar antalet droppar till t.ex 100 eller ännu bättre, 1000, så kan man sedan dela svaret med 100 eller 1000.

albiki
Medlem

Registrerad: 2008-05-25

Ellen17 skrev:

Hej jag förstår inte hur jag ska kunna dra en motivering till denna uppgift. Det känns bara helt omöjligt. Under en laboration får några elever i uppgift att ta reda på hur mycket en vattendroppe väger. Hur kan man göra.
PS det handlar om lägesmått.
Jag har börjat dragit en slutsats om att det måste ha med typvärdet att göra, men jag är fortfarande osäker.
#problemimatematiken
Love
Maja

Hej!

Säg att vågen visar att 100 stycken ungefär lika stora vattendroppar väger 23 gram, hur mycket väger då en enskild vattendroppe? (Det är viktigt att vattendropparna är ungefär lika stora.)

Sidfot