Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]Klassisk fysik elektron accelererar i ett katodstrålerör

[FY 2/B]Klassisk fysik elektron accelererar i ett katodstrålerör

milkyman
Medlem

Registrerad: 2017-01-26

[FY 2/B]Klassisk fysik elektron accelererar i ett katodstrålerör

Hej !

Jag har svårt att förstå hur jag ska gå till väga , upgiften lyder :

I ett katodstrålerör accelereras elektronerna genom en spänning på 100V och får därefter passera mellan två kvadratiska kondensatorplattor, som har kantlängden 20mm och befinner sig på avståndet 10mm från varandra. Elektronstrålen träffar slutligen en flourescerande skärm belägen 300mm från kondensatorns mitt. Kondensatorn ansluts i en serie med en spole till en växelströmsgenerator. Spolen har induktansen 1.0H och resistansen 1.0kLaTeX ekvation. Generatorn levererar växelspänning med frekvensen 0.50MHz och den effektiva spänningen 10V. Beräkna amplituden för elektronstrålens rörelse på skärmen.

Något jag är säker på är att amliptuden hittas i U=Asin(2LaTeX ekvationft)

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [FY 2/B]Klassisk fysik elektron accelererar i ett katodstrålerör

Först får du räkna på LCR-kretsen vad toppspänningen blir över kondensatorn, sen får du se vilken avböjning det ger på elektronerna, sist får du räkna ut vad avböjningsvinkeln motsvarar för sträcka på skärmen.

• Forum
  •  » Fysik
  •  » [FY 2/B]Klassisk fysik elektron accelererar i ett katodstrålerör

Sidfot