Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[MA 3/C] Skissa grafer i koordinatsystem

goderholt
Medlem

Registrerad: 2017-01-25

[MA 3/C] Skissa grafer i koordinatsystem

Hej!
Jaghar ett problem när det kommer till andra,tredje osv- grafer i koordinatsystem (skisser). Jag har inga problem med att avgöra HUR de kommer att se ut, mitt problem är VAR de ska sitta på grafen. Vilken sifra/faktor skvallrar om det? Hur ska jag tänka?
T.ex. f(x)=x^3+x^2-8x-12

eller y=x^4-6x^2-40
eller det värsta, när x=0 inte särskiljer sig i funktionen, hur gör jag då?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Re: [MA 3/C] Skissa grafer i koordinatsystem

Det är just därför som man gör teckenstudium och så vidare!

Om funktionen har ett max- eller min-värde, är derivatan 0. Räkna ut för vilka x-värden derivatan blir 0. Beräkna y-värdena för dessa x-värden. Nu vet du hur högt och lågt du minst behöver gradera dina axlar för att "den intressanta" delen av kurvan skall få plats. Väljer du tillräcklogt stora/små x-värden kommer y-värdena att bli större/mindre än så, eftersom y-värdet drar iväg mot + eller - oändlighetn om x väljs "rätt".

Vad menar du med att x=0 inte särskiljer sig i ekvationen?

Sidfot