Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!
  • Forum
  •  » Svenska
  •  » debattartikel femte försök (den sjätte försöket är skriven längts ned)

debattartikel femte försök (den sjätte försöket är skriven längts ned)

Misterioso
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-09-17
Inlägg: 10

debattartikel femte försök (den sjätte försöket är skriven längts ned)

Bättre koll på åldersgräns-Debattartikel Jag är 97% klart. Jag vill veta din åsikt. Min svenska är dåligt det vet jag. Ge tips snälla med grammatiken och  stavning.
Tack.

Bättre koll på åldersgräns

Trots åldersgränsen på 18 år är det lätt för många minderåriga att se på videor och filmer med artonårsgränsen. Detta gäller även spel med sexuellt och våld innehåll, vilket kan påverka barnet. Därför behöver vi bättre koll på vad dagens ungdomar tittar på.

För det första är det väldigt många barn spelar datorspel. På första platsen ligger barn, som under en vecka spelar hela 71 procent av barnen (9–14 år) och andra platsen ligger med 52 procent av ungdomarna (15–24 år) datorspel, enligt webben Internetstatistiken år 2008. Att många barn och ungdomar spelar beror på olika anledningar men två av de är tekniken samt beroendeframkallande spel. Nu 2017 har båda anledningar/motiv blivit bättre. De ger oss bättre lättillgänglighet att ha tillgång till internet och apparater.

Det gör att det produceras väldigt bra spel exempelvis GTA V, BattleField och Bo, vilket leder till många inköpare där många barn inkluderas. Dessutom blir de mycket lättare för barn att ordna fram spel på internet nu än vad det var förut. Det man behöver göra är att registrera sig som myndig person och be någon som har tillgång till ett kreditkort att hjälpa en. Sedan är det bara att köpa spelet och ladda ner. Problemet här är att det finns ingen kontroll av vem är som köper spelet, alltså ingen koll på åldersgränsen.

Ni kanske frågar er varför stora företag som Rockstar eller andra spelorganisationer inte granskar vem som köper deras spel? Varför finns det ingen bättre granskning? Jo, annars skulle spelet gta v inte stå på fjärde platsen av de mest sålda spelen genom alla tider enligt wikipedia. Med mer än 70 miljoner sålda exemplar och många miljoner intjänade dollar. Likadant är det med andra populära spel och spelbolag.

Hur påverkar detta barnen, d.v.s. granskningen på åldersgränsen? som tidigare nämnts är det 71% barn som spelar, och eftersom det inte existerar någon koll på åldersgränsen finns det därför en andel som spelar givetvis våldsspel. Och spela mycket våldsamma datorspel kan efter en tid leda till fysiologisk och känslomässig ”bedövning”. Hos pojkar som spelar våldsamma spel flera timmar om dagen påverkas sömnen, pulsen och känslorna efter ett spelpass. Detta visas i en studie från Stockholms universitet som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Psychosomatic Medicine.

Allt dessa följder har visats i skolor. Läraren på Mossleskolan i Värnamo kommun, Jeff Thulin, berättar i en intervju på TV4 om när en elev i årskurs två skrek på honom och svor ”fuck off, motherfucking bitch”. Läraren blev upprörd och frågade
var han hade lärt sig det uttrycket. Ämnet diskuterades och efter ett tag erkände eleven att ordet han lärt sig det från spelet GTA V. Det är fruktansvärt vad barn kan lära sig från spel och det finns inget som inte säger att det inte kan hända med filmer, internet och videor också.

För det andra, videor med våld och sexuellt innehåll ger en dålig världsbild åt de ungdomar som ser det. Ett Youtubeklipp visar hur en spelare i ”GTA V” plockar upp en prostituerad kvinna i sin bil, betalar henne för att ha sex med honom innan han slår henne medvetslös med ett knytnävsslag och lämnar henne liggandes på marken. Det är sådana videor jag menar. Problemet här är att det var enkelt att gå in på den videon. Det krävdes bara att klicka ”jag accepterar” på en varning som kom upp och frågade efter om man var över 18 år, sedan kunde man se videon. Under på kommentarfältet var det många barn som kommenterade, vilket är skrämmande.

Samma sak med alla pornografiska sajter. Det finns inte tillräckligt med skydd för unga tittare. De får en dålig syn på sex. Tjejer är inte objekt och alla beter sig inte på det sättet som filmen visar. (Förklara mer)

Idag finns det en åldersgräns som läggs på olika typer av underhållning för att skydda tittaren för olika saker som visas, men det hjälper knappast inte. Det finns även några få företag och butiker som förbjuder detta men det hindrar inte barn att köpa de typerna av spel. De kan köpa dem vart som helst. Företag kommer att fortsätta att marknadsföra med argumentet att det är föräldrarnas ansvar, vilket är sant. Men å andra sidan så är det de som gör all reklam som når det ut till miljoner tittare i olika åldrar. Eftersom barn har mer fritid och använder mycket sociala medier blir de mer drabbade.

(Visst, det finns unga barn som är väldigt mogna och förstår att det som visas är inte korrekt fast alla är inte lika. Därför behövs det bättre revision i samhället. Föräldrar, jag uppmanar er att ta mer ansvar när det gäller att köpa saker till sina barn och vad de tittar på. Prata med barnet om de saker de måste vara kritiska med. Ni kan göra en stor skillnad.

Storbritannien har lagstiftat om att spel inte får säljas till personer som är yngre än den rekommenderade åldern för spelet. Om Sverige skulle göra samma sak så skulle landet bli mer framgångsrikt. Förklara mer
Ungdomarna är landets framtid!) måste förklara mer den texten som är med ( )

Senast redigerat av Misterioso (2017-01-29 19:32)

 
annlu
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-11-02
Inlägg: 58

Re: debattartikel femte försök (den sjätte försöket är skriven längts ned)

Hej Misterioso!

Eftersom denna debattartikel hänger ihop med ditt förra inlägg skulle jag ha postat det i den tråden. Då blir det lättare för alla som läser och andra pluggakutare som vill hjälpa till att veta vilken hjälp du redan fått, vad du arbetar med osv, och det blir lättare att ta över. Det kan du tänka på till nästa gång!

Men nu kör vi här, det känns också bra eftersom trådrubriken är rättstavad och allt smile

Jag tycker du fått en mycket bättre struktur nu. Texten verkar följa ett tydligt spår framåt och du presenterar dina idéer mycket tydligare. Bra jobbat!

Jag stryker under felaktigheter och skriver kommentarer och rättningar [i hakparantes].

Misterioso skrev:

Bättre koll på åldersgräns

Trots åldersgränsen på 18 år är det lätt för många minderåriga att se på videor och filmer med artonårsgränsen. Detta gäller även spel med sexuellt och våld innehåll [våldsamt och sexuellt innehåll], vilket kan påverka barnet. Därför behöver vi bättre koll på vad dagens ungdomar tittar på.

För det första [se nedan] är det väldigt många barn [som] spelar datorspel. På första platsen ligger barn, som under en vecka spelar hela 71 procent av barnen (9–14 år) och andra platsen ligger med 52 procent av ungdomarna (15–24 år) datorspel, enligt webben Internetstatistiken år 2008 [omformulera, det är svårt att förstå]. Att många barn och ungdomar spelar beror på olika anledningar men två av de[m] är tekniken samt beroendeframkallande spel. [Man brukar skriva: Att många barn och ungdomar spelar beror på olika saker men två av anledningarna är… (i skriftlig svenska kan det vara svårt för läsaren att veta vad de/dem/det syftar på så man brukar försöka använda substantiv så mycket som möjligt. Du kommer se mer exempel på när jag kommenterar detta)] Nu 2017 har båda anledningar/motiv blivit bättre. De ger oss bättre lättillgänglighet att ha tillgång till internet och apparater. [Visst vill du säga att tekniken har blivit bättre 2017 och att vi därför har bättre tillgång till internet? Som det står nu säger du att spelberoende och tekniken har blivit bättre, ser du det?]

Det gör att [Vad syftar det på? Skriv istället ut "Den förbättrade tekniken gör att..."] det produceras väldigt bra spel exempelvis GTA V, BattleField och Bo, vilket leder till många inköpare där många barn inkluderas [omformulera]. Dessutom blir de [är det] mycket lättare för barn att ordna fram spel på internet nu än vad det var förut. Det [enda] man behöver göra är att registrera sig som myndig person och be någon som har tillgång till ett kreditkort att hjälpa en. Sedan är det bara att köpa spelet och ladda ner [det]. Problemet här är att det finns ingen kontroll [Alternativ: inte finns någon kontroll] av vem [det] är som köper spelet, alltså ingen koll på åldersgränsen.

Ni kanske frågar er varför stora företag som Rockstar eller andra spelorganisationer inte granskar vem som köper deras spel? Varför finns det ingen bättre granskning? Jo, annars skulle spelet gta v inte stå på fjärde platsen av de mest sålda spelen genom alla tider enligt wikipedia [Wikipedia är inte en bra källa (alla får nämligen redigera artiklarnas innehåll),men kanske länkar artikeln till originalkällan?]. Med mer än 70 miljoner sålda exemplar och många miljoner intjänade dollar. Likadant är det med andra populära spel och spelbolag.

Hur påverkar detta barnen, d.v.s. granskningen på åldersgränsen? [, det vill säga tillgången på ålderbegränsat material? Alternativ: Hur påverkar då tillgången på åldersbegränsat material barnen?] Som tidigare nämnts är det 71 % barn [av barnen] som spelar, och eftersom det inte existerar någon koll på åldersgränsen finns det därför [givetvis] en andel som spelar givetvis våldsspel. Och [Att] spela mycket våldsamma datorspel kan efter en tid leda till fysiologisk och känslomässig ”bedövning”. Hos pojkar som spelar våldsamma spel flera timmar om dagen påverkas sömnen, pulsen och känslorna efter ett spelpass. Detta visas i en studie från Stockholms universitet som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Psychosomatic Medicine.

Allt dessa följder har visats i skolor. [Koppla gärna tydligare till stycket ovan, exempelvis: Denna påverkan på barnen har också visat sig i skolarna] Läraren på Mossleskolan i Värnamo kommun, Jeff Thulin, berättar i en intervju på TV4 om när en elev i årskurs två skrek på honom och svor ”fuck off, motherfucking bitch”. Läraren blev upprörd och frågade var han hade lärt sig det uttrycket. Ämnet diskuterades och efter ett tag erkände eleven att ordet han lärt sig det [orden kom] från spelet GTA V. Det är fruktansvärt vad barn kan lära sig från spel och det finns inget som inte säger att det inte kan hända med filmer, internet och videor också.

För det andra [se nedan], videor med våld och sexuellt innehåll ger en dålig världsbild åt de ungdomar som ser det. Ett Youtubeklipp visar hur en spelare i ”GTA V” plockar upp en prostituerad kvinna i sin bil, betalar henne för att ha sex med honom innan han slår henne medvetslös med ett knytnävsslag och lämnar henne liggandes på marken. Det är sådana videor jag menar. Problemet här är att det var enkelt att gå in på den videon. Det krävdes bara att klicka ”jag accepterar” på en varning som kom upp och frågade efter om man var över 18 år, sedan kunde man se videon. Under på kommentarfältet var det många barn som kommenterade, vilket är skrämmande.

Samma sak med alla pornografiska sajter. Det finns inte tillräckligt med skydd för unga tittare. De får en dålig syn på sex. Tjejer är inte objekt och alla beter sig inte på det sättet som filmen visar. (Förklara mer)

Idag finns det en åldersgräns som läggs på olika typer av underhållning för att skydda tittaren för olika saker som visas, men det hjälper knappast inte. Det finns även några få företag och butiker som förbjuder detta men det hindrar inte barn att köpa de typerna av spel. De kan köpa dem vart som helst. Företag kommer att fortsätta att marknadsföra med argumentet att det är föräldrarnas ansvar, vilket är sant. Men å andra sidan så är det de [företagen (annars vet man först inte om du syftar på företagen eller föräldrarna… ser du det?)] som gör all reklam som når det ut till miljoner tittare i olika åldrar. Eftersom barn har mer fritid och använder mycket sociala medier blir de mer drabbade.

(Visst, det finns unga barn som är väldigt mogna och förstår att det som visas är inte korrekt fast alla är inte lika. Därför behövs det bättre revision i samhället. Föräldrar, jag uppmanar er att ta mer ansvar när det gäller att köpa saker till sina [era] barn och vad de tittar på. Prata med barnet om de saker de måste vara kritiska med. Ni kan göra en stor skillnad.

Storbritannien har lagstiftat om att spel inte får säljas till personer som är yngre än den rekommenderade åldern för spelet. Om Sverige skulle göra samma sak så skulle landet bli mer framgångsrikt. Förklara mer
Ungdomarna är landets framtid!) måste förklara mer den texten som är med ( )

Tydlighet/röd tråd

Jag tycker som sagt att du förklarar dina tankar mycket bättre nu. Fortsätt att utveckla det, övning ger färdighet! Du kan träna på att läsa din egen text som om det var någon annan som skrivit den. Tänk dig att det är första gången du läser om datorspel, åldersgräns och hur det påverkar barn. Hänger du med på vad texten vill förmedla? Blir du övertygad? Du kan också tänka dig att du är någon annan (en vuxen, en förälder, en politiker, någons mormor, en jämnårig kamrat) och läsa artikeln med deras ögon. Förstår de vad som skrivs? Blir de övertygade?

Ju tydligare du är och ju mer du förklarar, desto bättre blir din röda tråd och läsaren kan lättare följa med i din text (och bli påverkad av det du skriver). Det är (nästan) omöjligt att bli för tydlig, så det är bara att fortsätta att träna på det. Ett bra exempel på att vara tydligare är:
Det gör att...
Den förbättrade tekniken gör att...

Du använder tyvärr För det första..., För det andra... fel. I din text står det:
För det första är det väldigt många barn som spelar datorspel.
Ett långt stycke
Ett till långt stycke
Ännu ett långt stycke
Ytterligare ett långt stycke
För det andra, videor med våld och sexuellt innehåll ger en dålig världsbild åt de ungdomar som ser det.


Det hänger inte ihop. När läsaren kommer till "För det andra…" blir det en total överraskning och man blir förvirrad ("För det andra vadå?", "Vad var det första?", "Har jag missat något?", "Vad handlar texten om nu?") Jag tror du gör bäst i att byta ut För det första, för det andra… mot något annat tills du får en bättre känsla för hur de ska användas (leta upp texter där uttrycket används och tänk på hur skrivaren presenterar sina idéer med hjälp av det).


Argumentation
Jag ser att du fortfarande jobbar på de sista styckena. När du skriver dem, tänk på att återkoppla till din tes och argumentera för den. Din tes är: Bättre koll på åldersgräns. Ett möjligt motargument är: Föräldrar bör ta hela ansvaret för vad deras barn ser på. Har du läst något om att argumentera för din sak med hjälp av ett motargument? Du gör precis som du gjort hittills, säger att föräldrarna såklart ska ta mer ansvar, prata med sina barn osv. Sedan kommer du till din motargumentation: Eftersom det är svårt (omöjligt?) att kontrollera allt som barnen ser via sociala medier, internet och vad de hör från sina kompisar så måste kontrollen av åldersgräns också komma någon annanstans ifrån. Det kan bli en bra övergång till stycket om lagstiftning.

Avslutning
Eftersom din debattartikel är ganska lång skulle jag satsa på att få till en avslutning med en kort sammanfattning (många barn spelar /har tillgång till våldsamt/sexuellt material --> de påverkas av det --> svårt för bara föräldrar att stoppa detta --> företag måste hjälpa till med kontrollen --> lagstifta.
Vi måste ta hand om undomarnas välmående, de är landets framtid!).

 
Misterioso
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-09-17
Inlägg: 10

Re: debattartikel femte försök (den sjätte försöket är skriven längts ned)

Hej, jag har ändrat  och tagit bort massor.
Jag känner mig klar med debattartikel
Tack för hjälpen Anlu big_smile

Bättre koll på åldersgräns- Sjätte försöket.

Trots åldersgränsen på 18 år är det lätt för många minderåriga att se på videor och filmer med artonårsgränsen. Detta gäller även spel med våldsamt och sexuellt innehåll, vilket kan påverka barnet. Därför behöver vi bättre koll på vad dagens barn tittar på.

Enligt webben Internetstatistiken visar att barn mellan 9 och 14 år och ungdomar mellan 15 och 24 år spelar mer än vad andra åldrar gör. Under en vecka spelar hela 71 procent av barnen och 52 procent av ungdomarna. Denna undersökning gjordes år 2008.

Den förbättrade tekniken gör att det tillverkas bättre spel med bättre kvalité som gör de mer beroendeframkallande. Tekniken har också gjort att det blir mycket lättare att ordna fram spel via internet nu än vad det var förut. Den har även gjort att det blir enklare att ha tillgång till internet. Därför är det säkert att flera spelar nu än vad det gjordes i 2008.

Problemet här är att det inte finns en noggrann kontroll på artonårsgränsen. Varför jag pratar om videor och spel med artonårsgränsen är för att de innehåller mycket våldsamt eller/och sexuellt innehåll.

Men å ena sidan är alla artonsårs spel inte dåliga. Om vi tar som exempel Black Ops 3 som är en Förstapersonsskjutare spel så kan dina reflexer och reaktion timing förbättras, vilket kan hjälpa dig i olika situationer i livet och dessutom hjälper spelet att avslappna av efter ett hårt arbete.

Men å andra sidan hur påverkar detta barnen och ungdomar? det vill säga tillgången på ålderbegränsat material? Som tidigare nämnts är det många barn och ungdomar som spelar och eftersom det inte finns någon bra övervakning på åldersgränsen finns det givetvis en stor andel som spelar våldsspel. Att spela mycket våldsamma datorspel kan efter en tid leda till fysiologisk och känslomässig ”bedövning”. Hos pojkar som spelar våldsamma spel flera timmar om dagen påverkas sömnen, pulsen och känslorna efter ett spelpass. Detta visas i en studie från Stockholms universitet som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Psychosomatic Medicine.

Denna situation av ”bedövning” visat sig i en nyhet i Fox News där två ungdomar blivit anklagade för att ha slagit till döds den 7-åriga systern till en av dem när de imiterade olika slag från spelet Mortal Kombat. Föräldrarna ringde till 911 men flickan dog på väg till sjukhuset (ska jag berätta om hennes abduktion eller räcker så?) Mortal Kombat är en våldsamt och blodigt fightingspel där efter att du har besegrad motståndaren kan du göra en så kallad ”dödsoffer” där du kan skära av huvudet på din motståndare (jag vet inte om jag ska ha detta).

Våldsamma och sexuella videor ger också en dålig världsbild åt de barn och ungdomar som ser det. Ett Youtubeklipp visar hur en spelare i GTA V plockar upp en prostituerad kvinna i sin bil, betalar henne för att ha sex med honom innan han slår henne medvetslös med ett knytnävsslag och lämnar henne liggandes på marken. Det är sådana videor jag menar. Det som var läskig här var att det var enkelt att gå in på denna videon. Det krävdes bara att klicka ”jag accepterar” på en varning som kom upp och frågade efter om man var över 18 år och, sedan kunde man se videon. Under på kommentarfältet var det många barn som kommenterade, vilket är också skrämmande.

Samma sak med pornografiska sajter det finns inte tillräckligt med skydd för unga tittare de får en dålig syn på sex. Tjejer är inte objekt och alla beter sig inte på det sättet som filmen visar. Porren visar bilder av grova sexuella övergrepp och förnedring av kvinnor och tjejer den totala motsatsen av vad jämställdhet, jämlikhet och alla människors lika värde är.

Ni kanske frågar er varför stora spelorganisationer som Rockstar inte granskar vem som köper deras spel? Varför underhållnings plattformar som Youtube eller pornografi inte fixar bättre koll på åldersgränsen? Jo, allt handlar om pengar. Jo mer det är som köper spel eller kollar videor med reklam, desto mer pengar får de.
Det finns några få företag och butiker som tar åldersgränsen på allvar, men det hjälper knappast inte eftersom det finns andra tusentals sajter och företag där man kan kolla och köpa vad man vill.

Företagen kommer att fortsätta sälja sina produkter utan någon granskning och att marknadsföra de via reklam som når ut till miljoner tittare i olika åldrar. Visst, det finns mogna barn och ungdomar som är kritiska med det de ser, men det betyder inte att alla är likadana.

Det är svårt att undvika barn och ungdomar att spela videospel, de är väldig attraherande och roliga. Men eftersom stora företag inte vill granska åldersgränsen för spel och videor så ligger allt ansvar på föräldrarna händer att kunna vägleda sina barn med vad de köper för spel och vad barn kollar på.
Men eftersom alla föräldrarna inte har tiden att kunna vägleda barnet eller om det blir för svårt att kontrollera vad barnet kollar på så bör åldersgränsen också komma från en annanstans ifrån som kan hjälpa till. Vi kan använda oss av Storbritanniens lagstift som säger att spel inte får säljas till personer som är yngre än den rekommenderade åldern för spelet. (Men nackdelen blir då att alla barn och ungdomar inte gillar spel från deras ålder så istället för att förbjuda barn att spela kan det finnas ett lagstift som säger att barn kan spela en kort begränsad tid beroende spelet och åldersgränsen) ska jag skriva om det här? Jag försökte göra en mot motargument.

Resultatet att ha en bra koll på åldersgränsen blir ett bättre samhälle där barn och ungdomar inte får en dålig världsbild och en minskning av våldsamhet.

Många barn spelar och har tillgång till våldsamt och sexuellt material. De påverkas av det och får dålig världsbild av videor och känslomässig bedövning av spel. Men alla spel är inte dåliga utan kan hjälpa dina reflexer. Företag vill vara tjäna pengar och  bryr sig inte om åldersgränsen. Föräldrar måste ta allt ansvar på vad deras barn tittar på men det behövs en annan granskning som Storbritanniens lagstift för att underlätta jobbet. Resultatet blir till ett bättre samhälle.

Senast redigerat av Misterioso (2017-01-29 19:34)

 
annlu
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-11-02
Inlägg: 58

Re: debattartikel femte försök (den sjätte försöket är skriven längts ned)

Misterioso skrev:

Hej, jag har ändrat  och tagit bort massor.
Jag känner mig klar med debattartikel
Tack för hjälpen Anlu big_smile

Vilket jobb du gör! Din text blir verkligen bättre och tydligare för varje gång. Du har såklart svårt för svenskan (som du vet) men jag märker att när du strukturerar och förklarar din text bättre, så blir också hela texten bättre (trots språkfel). Känner du samma sak? Jag har gått igenom din artikel igen och tycker också att du kan känna dig nöjd. Vilken skillnad mot första versionen som jag läste! Om du känner dig klar så kan du absolut sluta att redigera texten nu. Du kommer antagligen få mer tillfällen att träna på att skriva och för varje gång så kommer du att lära dig mer och blir duktigare.

Jag är ju inte lärare utan tycker bara det är kul ifall jag kan hjälpa någon (och så råkar jag gilla att rätta/förbättra texter). Jag har försökt att gå lite lugnt framåt och gett tips och förslag på lite förbättringar utifrån den nivån jag tror du befinner dig på nu. För dina skolarbeten så ska du absolut också be läraren om råd. Ta till dig alla kritik och alla tips som din lärare kan ge dig, och läs själv om vad som behövs för att få godkänt i den årskurs du läser. Jag misstänker att du går i svensk grundskola och jag tycker att det är oerhört imponerande att plugga vanliga ämnen på ett främmande språk man ännu inte kontrollerar fullt ut.

Här är en (sista?) genomgång på din text:

Misterioso skrev:

Bättre koll på åldersgräns- Sjätte försöket.

Trots åldersgränsen på 18 år är det lätt för många minderåriga att se på videor och filmer med artonårsgränsen. Detta gäller även spel med våldsamt och sexuellt innehåll, vilket kan påverka barnet. Därför behöver vi bättre koll på vad dagens barn tittar på.

Enligt webben Internetstatistiken visar [det sig] att barn mellan 9 och 14 år och ungdomar mellan 15 och 24 år spelar mer än vad [barn i] andra åldrar gör. Under en vecka spelar hela 71 procent av barnen och 52 procent av ungdomarna. Denna undersökning gjordes år 2008.

Den förbättrade tekniken gör att det tillverkas bättre spel med bättre kvalité som gör de [vilket gör dem] mer beroendeframkallande. Tekniken har också gjort att det blir [är] mycket lättare att ordna fram spel via internet nu än vad det var förut. Den har även gjort att det blir enklare att ha tillgång till internet. Därför är det säkert [troligt (det hade varit säkert ifall du haft ny statistik och riktig fakta. Nu har du inga nya siffror så du kan bara skriva att det är troligt att fler spelar idag)] att flera spelar nu än vad det gjordes i 2008.

Problemet här är att det inte finns en noggrann kontroll på artonårsgränsen. Varför jag pratar om videor och spel med artonårsgränsen är för att de innehåller mycket våldsamt eller/och sexuellt innehåll.
[Alternativ: Problemet är att det inte finns en noggrann kontroll på artonårsgräns. Men det är vilket eftersom videor och spel med artonårsgräns har mycket våldsamt och/eller sexuellt innehåll.]

Men å ena sidan är alla artonsårs spel [spel med artonårsgräns] inte dåliga. Om vi tar som exempel Black Ops 3 som är en Förstapersonsskjutare spel [ett spel av typen Förstapersonsskjutare (Bara genom att säga att det är en typ av spel så förklarar du begreppet bättre för läsarna)] så kan dina reflexer och reaktion timing förbättras, vilket kan hjälpa dig i olika situationer i livet[.] och dessutom hjälper spelet att avslappna av efter ett hårt arbete. [Dessutom kan spelet hjälpa en att slappna av efter ett hårt arbete.]

Men å andra sidan hur påverkar detta barnen och ungdomar[na]? [D]et vill säga tillgången på ålderbegränsat material? Som tidigare nämnts är det många barn och ungdomar som spelar och eftersom det inte finns någon bra övervakning på åldersgränsen finns det givetvis en stor andel som spelar våldsspel. Att spela mycket våldsamma datorspel kan efter en tid leda till fysiologisk och känslomässig ”bedövning”. Hos pojkar som spelar våldsamma spel flera timmar om dagen påverkas sömnen, pulsen och känslorna efter ett spelpass. Detta visas i en studie från Stockholms universitet som publicerats i den vetenskapliga tidskriften Psychosomatic Medicine.
[Som tidigare nämnts... Jättebra användning!]

Denna situation av ”bedövning” visat sig [visades] i en nyhet [Alternativ: ett nyhetsinslag] i Fox News där två ungdomar blivit anklagade för att ha slagit till döds den 7-åriga systern till en av dem [den enes sjuåriga syster till döds] när de imiterade olika slag från spelet Mortal Kombat. Föräldrarna ringde till 911 men flickan dog på väg till sjukhuset (ska jag berätta om hennes abduktion eller räcker så?) Mortal Kombat är en våldsamt och blodigt fightingspel där efter att du har besegrad motståndaren kan du göra en så kallad ”dödsoffer” där du kan skära av huvudet på din motståndare (jag vet inte om jag ska ha detta).
[Jag vet inte vad du menar med abduktion men du kan absolut avsluta stycket efter ...men flickan dog på väg till sjukhuset. Att flickan dör påverkar läsaren starkt. Om du vill berätta om specifika grejer hon utsattes för innan hon dog kan du göra det, men blir det för detaljrikt och blodigt (som avskurna huvuden) kan det bli för starkt. Jag tycker du tänker helt rätt när du känner dig osäker på att ta upp sådant.]

Våldsamma och sexuella videor ger också en dålig världsbild åt de barn och ungdomar som ser det. Ett Youtubeklipp visar hur en spelare i GTA V plockar upp en prostituerad kvinna i sin bil, betalar henne för att ha sex med honom innan han slår henne medvetslös med ett knytnävsslag och lämnar henne liggandes på marken. Det är sådana videor jag menar. Det som var läskig här var att det var enkelt att gå in på denna videon. Det krävdes bara att klicka ”jag accepterar” på en varning som kom upp och frågade efter om man var över 18 år[,] och sedan kunde man se videon. Under på kommentarfältet var det många barn som kommenterade, vilket är också [också är] skrämmande.

Samma sak med [gäller för] pornografiska sajter[.] [D]et finns inte tillräckligt med skydd för unga tittare [vilket leder till att] de får en dålig syn på sex. Tjejer är inte objekt och alla beter sig inte på det sättet som filmen visar. Porren visar bilder av grova sexuella övergrepp och förnedring av kvinnor och tjejer[, alltså] den totala motsatsen av [till] vad jämställdhet, jämlikhet och alla människors lika värde är.
[Bra! Här förklarar du tydligt vad du tycker!]

Ni kanske frågar er varför stora spelorganisationer som Rockstar inte granskar vem som köper deras spel? Varför underhållningsplattformar som Youtube eller pornografi [porrsajter] inte fixar bättre koll på åldersgränsen? Jo, allt handlar om pengar. Jo mer [fler] det är som köper spel eller kollar videor med reklam, desto mer pengar får de. Det finns några få företag och butiker som tar åldersgränsen på allvar, men det hjälper knappast inte eftersom det finns andra tusentals sajter och företag där man kan kolla och köpa vad man vill.

Företagen kommer att fortsätta sälja sina produkter utan någon granskning och att marknadsföra de [dem] via reklam som når ut till miljoner tittare i olika åldrar. Visst, det finns mogna barn och ungdomar som är kritiska med det de ser, men det betyder inte att alla är likadana.

Det är svårt att undvika [att] barn och ungdomar att spela[r] videospel [då] de är väldig attraherande [attraktiva] och roliga. Men eftersom stora företag inte vill granska åldersgränsen för spel och videor så ligger allt ansvar på föräldrarna händer att kunna vägleda sina barn med vad de köper för spel och vad barn kollar på. [Eftersom stora företag inte vill granska åldersgränsen för spel och videor så ligger allt ansvar med att vägleda barn med vad de köper för spel och vad de kollar på i föräldrarnas händer].

Men eftersom alla föräldrarna inte har tiden att kunna vägleda [sina] barnet eller om det blir för svårt att kontrollera vad barnet [barnen] kollar på[,] så bör [kontrollen av] åldersgränsen också komma från en [någon] annanstans ifrån som kan hjälpa till. Vi kan använda oss av Storbritanniens lagstift[ning] som säger att spel inte får säljas till personer som är yngre än den rekommenderade åldern för spelet. (Men nackdelen blir då att alla barn och ungdomar inte gillar spel från deras ålder så istället för att förbjuda barn att spela kan det finnas ett lagstift som säger att barn kan spela en kort begränsad tid beroende spelet och åldersgränsen) ska jag skriva om det här? Jag försökte göra en mot motargument. [Visst kan du ta upp det! Att folk argumenterar för att åldersgräns gör att ungdomar inte kan spela roliga spel men att en lösning då kan vara någon slags tidsbegränsad tillgång till sådana spel. Var tydlig med ifall detta är din egen idé eller om det faktiskt finns ett sådant förslag på riktigt (med källa och allt).]

[Om avslutningen, se nedan]
Resultatet att ha en bra koll på åldersgränsen blir ett bättre samhälle där barn och ungdomar inte får en dålig världsbild och en minskning av våldsamhet.

Många barn spelar och har tillgång till våldsamt och sexuellt material. De påverkas av det och får dålig världsbild av videor och känslomässig bedövning av spel. Men alla spel är inte dåliga utan kan hjälpa dina reflexer. Företag vill vara tjäna pengar och  bryr sig inte om åldersgränsen. Föräldrar måste ta allt ansvar på vad deras barn tittar på men det behövs en annan granskning som Storbritanniens lagstift för att underlätta jobbet. Resultatet blir till ett bättre samhälle.

Din avslutning (i de två sista styckena) kräver lite mer jobb. Alla byggstenar finns där, jag vet precis vad du vill säga men det går att få mycket tydligare. Som det står nu så faller det lite platt, särskilt för att vara avslutningen på en argumentation. Det är ju din sista chans att övertyga läsaren om att du har rätt!

För att du ska se ett exempel på avslutning så har jag tagit de två sista styckena och skrivit om dem lite. Det är din grund, precis det som du själv skriver, men presenterat på ett tydligare sätt.

Sammanfattningsvis - Att inleda ett stycke med sammanfattningsvis (eller liknande uttryck) gör att läsaren förstår att nu kommer avslutningen. Tänk på att alltid tala om för läsaren vad som kommer och vad du pratar om så att hen kan följa den röda tråden.

Vi - Ordet vi får läsaren att känna att det du skriver om i artikeln berör oss alla, även läsaren själv. Jag tycker det passar bra i din avslutning. Känner du att argumenten blir starkare av att använda vi?


Sammanfattningsvis vet vi att många barn spelar och har tillgång till våldsamt och sexuellt material. Även om alla spel självklart inte är dåliga för barnen vet vi att de påverkas av det de ser och kan få en skev världsbild eller bli känslomässigt bedövade. Företagen vill bara tjäna pengar och bryr sig inte om åldersgränsen vilket gör att föräldrar måste ta allt ansvar för vad deras barn tittar på. Men det är inte hållbart utan vi behöver en starkare granskning i stil med Storbritanniens lagstiftning för att lösa detta problem. Att ha en bra koll på åldersgränsen kommer leda till ett bättre samhälle med mindre våld och där barn och ungdomar inte får en dålig världsbild.

 
Misterioso
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-09-17
Inlägg: 10

Re: debattartikel femte försök (den sjätte försöket är skriven längts ned)

Hej!
Jag tror att jag har förbättrat  avslutningen och sammanfattningen big_smile


Barn i tidigt åldern är lätt formbara men detta försvinner med tiden, därför är det bra att vägleda de så fort som möjligt. Resultatet att ha en bättre koll på minderåriga leder till ett bättre samhälle där barn och ungdomar inte får en skev världsbild. Dessutom kan våldsamheten minskas vilket kan leda till bättre förhållande mellan barn och ungdomar i skolor och på fritiden, alltså barnens sociala liv. Tillslut blir jorden en bättre plats att bo på, för mig och för dig.

Sammanfattningsvis vet vi att många barn spelar och har tillgång till våldsamt och sexuellt material. Vi vet att alla spel inte är dåliga för barnen, men barnen kan påverkas av det de ser. De kan få en skev världsbild eller kan bli känslomässigt bedövade. Företag vill vara tjäna pengar och bryr sig inte om åldersgränsen. Föräldrar måste då ta allt ansvar på vad deras barn tittar och spelar på. Men det räcker inte utan det behövs en starkare granskning som exempelvis Storbritanniens lagstift. Att ha en bättre koll på åldersgränsen leder till ett bättre samhälle med mindre våld och skyddar barnen att inte få en dålig världsbild. 


Nu ska jag gå och sova. Idag ,tisdag, lämnar jag min debattartikel  till läraren. Jag har lärt mig massor med dig. Jag kan inte förstå att det finns snälla människor som du. Min hjärna kan inte assimilera det.
Tack så himla mycket för hjälpen och jag menar det verkligen.
Tack.
big_smile

Senast redigerat av Misterioso (2017-01-31 00:56)

 
annlu
Medlem

Offline

Registrerad: 2016-11-02
Inlägg: 58

Re: debattartikel femte försök (den sjätte försöket är skriven längts ned)

Misterioso skrev:

Hej!
Jag tror att jag har förbättrat  avslutningen och sammanfattningen big_smile


Barn i tidigt åldern är lätt formbara men detta försvinner med tiden, därför är det bra att vägleda de så fort som möjligt. Resultatet att ha en bättre koll på minderåriga leder till ett bättre samhälle där barn och ungdomar inte får en skev världsbild. Dessutom kan våldsamheten minskas vilket kan leda till bättre förhållande mellan barn och ungdomar i skolor och på fritiden, alltså barnens sociala liv. Tillslut blir jorden en bättre plats att bo på, för mig och för dig.

Sammanfattningsvis vet vi att många barn spelar och har tillgång till våldsamt och sexuellt material. Vi vet att alla spel inte är dåliga för barnen, men barnen kan påverkas av det de ser. De kan få en skev världsbild eller kan bli känslomässigt bedövade. Företag vill vara tjäna pengar och bryr sig inte om åldersgränsen. Föräldrar måste då ta allt ansvar på vad deras barn tittar och spelar på. Men det räcker inte utan det behövs en starkare granskning som exempelvis Storbritanniens lagstift. Att ha en bättre koll på åldersgränsen leder till ett bättre samhälle med mindre våld och skyddar barnen att inte få en dålig världsbild. 


Nu ska jag gå och sova. Idag ,tisdag, lämnar jag min debattartikel  till läraren. Jag har lärt mig massor med dig. Jag kan inte förstå att det finns snälla människor som du. Min hjärna kan inte assimilera det.
Tack så himla mycket för hjälpen och jag menar det verkligen.
Tack.
big_smile

Hoppas du sov gott inatt! smile Det har varit ett nöje att hjälpa dig!

Det verkar som om du har fixat både en avslutning och en sammanfattning. Eftersom jag har pratat om en avslutning i form av en sammanfattning har du nog tänkt att det var två olika saker (vilket det absolut kan vara i längre texter, men inte i en kort debattartikel), så ursäkta ifall jag var otydlig där. Du behöver alltså bara en avslutning på din debattartikel, och ifall du vill, kan den vara utformad som en sammanfattning. Förstår du?

Det är dock inte hela världen (det gör inte så mycket) och båda dina stycken är fint skrivna. Jag gillar särskilt tanken du beskriver i denna mening:

"Dessutom kan våldsamheten minskas vilket kan leda till bättre förhållande mellan barn och ungdomar i skolor och på fritiden..."

Lycka till med inlämningen! Du kommer lära dig ännu mer med lärarens kommentarer.

 

  • Forum
  •  » Svenska
  •  » debattartikel femte försök (den sjätte försöket är skriven längts ned)

Sidfot

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2005 Rickard Andersson

Powered by Mattecentrum
 |  Denna sida använder cookies |  Kontakta oss |  Feedback |