Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Bestämma överföringsfunktionen utifrån blockschema!

uppsalairaniern
Medlem

Registrerad: 2013-12-31

[HSM] Bestämma överföringsfunktionen utifrån blockschema!

Hallå!

Håller på med denna uppgift men har fastnat på hur jag ska ställa upp det initiala uttrycket:

http://imgur.com/a/1epXX

Det första jag tänker är att vi börjar "baklänges" som vi lärt oss, dvs från utsignalen y och jobbar oss därifrån som utgångspunkt. Vidare vet vi att när signalen går "in i summatecken" så innebär det addition i uttrycket och när det går in i "lådor" (ö-funktioner) innebär det multiplikation i vårt uttryck.

Med ovanstående faktum klargjorda, tänkte jag att vi får Y(s)=y(s)+v(s)+(2/(s+2))*u(s)(K_p + Kr/s+1)

men detta blir ju väldigt knasigt. Jag blir förvirrad i och med återkopplingen tror jag vilket gör det rörigt för mig.

Hur ska man lättast tänka när blockschemat ser ut på följande sätt?

Här är deras lösning:

http://imgur.com/a/HUmvo

Uppskattar hjälp!

Shawn

HEOB
Medlem

Registrerad: 2016-08-21

Re: [HSM] Bestämma överföringsfunktionen utifrån blockschema!

Det har du helt rätt i när du säger att signalerna multipliceras med överföringsfunktionerna, det är ju det som är själva finessen med Laplace. Motsvarande operation i tidsområdet är betydligt mer komplicerad, vilket motiverar tranformationen till Laplace. Summeringen har du också rätt i. Observera dock minustecknet vid den ena summeringen, här bildas alltså skillnaden mellan ingående signaler. Vi har negativ återkoppling.

Överföringen från R till Y är nu överföringen för det första blocket Kr/(s+1) multiplicerat med överföringsfunktionen för det återkopplade systemet, eftersom de ligger i serie. Hur ser då den ekvivalenta överföringsfunktion för det återkopplade systemet ut?

Överföringsfunktionen från V till Y består återigen av ett återkopplat system där den direkta länken är 1 och återföringen är hela kretsöverföringen. Denna överföringsfunktion fås fram på liknande sätt som oven. Blocket Kr/(s+1) påverkar inte V.

Till slut löser du ut Y bidragen från R och V ur överföringsfunktionerna Y/R respektive Y/V, adderar dem och du har lösnngen i en liten ask.

Senast redigerat av HEOB (2017-01-25 20:03)

Sidfot