Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[Åk 7-9] idéer på saga

Zeus
Medlem

Registrerad: 2016-12-11

[Åk 7-9] idéer på saga

Hej

Fick idag en engelskauppgift av min lärare om att göra en saga och har sedan dess inte kommit fram till någon bra handling. Känner mig sjukt stressad på grund av att den ska lämnas in på fredag, med tanke på att vi har två prov på torsdag. Så jag skulle uppskatta om någon kunde ge mig tips på en bra handling. Sagan spelar det ingen roll om den ska vara anpassad för barn eller ungdomar.

En idé, som jag fått från tv-serien äventyrsdags, är att huvudpersonen träffar på en gammal groda utklädd till riddare. Grodan skyddar en kista med tre bönor, varav två är goda och en elak. Mer vill jag inte härma och har fastnat där.

Tack på förhand

SolidusBoss
Medlem

Registrerad: 2016-01-14

Re: [Åk 7-9] idéer på saga

Med tanke på att du har fått din inspiration från äventyrsdags så rekomenderar jag att du ändrar så mycket som möjligt för attt de inte ska ha allt för tydliga liknelser. Ändra exempelvis på karaktärer, miljö och vad historian egentligen handlar om. Ta ex ett avsnitt från äventyrsdags och låt fantasin flöda.

"In his eyes the greatest symbiotic parasite the worlds ever known isn't microbial - it's linguistic. Words are what keep civilization, our world - alive. Free the world, Not by taking mens lives. But by taking their tongues."

Sidfot