Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[BI 1/A]Celldelning

SolidusBoss
Medlem

Registrerad: 2016-01-14

[BI 1/A]Celldelning

Hej!

Jag har en spontan fråga som jag inte lyckas hitta svaret på. Är celldelningen i övriga celler utom könsceller hos en männsika ett exempel på en könlös förökning?

"In his eyes the greatest symbiotic parasite the worlds ever known isn't microbial - it's linguistic. Words are what keep civilization, our world - alive. Free the world, Not by taking mens lives. But by taking their tongues."

SolidusBoss
Medlem

Re: [BI 1/A]Celldelning

EDIT: Menar processen Mitos och inte Meios.

"In his eyes the greatest symbiotic parasite the worlds ever known isn't microbial - it's linguistic. Words are what keep civilization, our world - alive. Free the world, Not by taking mens lives. But by taking their tongues."

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Nej. Människan är en flercellig organism. Nya celler är inte självständiga organismer.

SolidusBoss
Medlem

Okey.
Så klonerna måste alltså vara självständiga organismer, exempelvis bakterier?

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Tja, annars kan man väl inte tala om förökning? (Fast jag är mera kemist än biolog!)

SolidusBoss
Medlem

Det hade jag helt glömt bort om.....

Senast redigerat av SolidusBoss (2017-01-24 13:57)

Matias Ekstrand
F.d. moderator

Registrerad: 2008-07-18

Våra "vanliga" celler förökas med hjälp av mitos.

Vi kan dock lätt argumentera för att det är inte är en könlös förökning då vår organism är hela människan, och inte enskilda celler. Vi förökar oss när vi skaffar barn, och den är då en könlig förökning.

Legitimerad apotekare, molekylärbiolog, kemist.
Doktorand vid institutionen för medicin, Göteborgs universitet.
Naturvetenskap.org - Kemi, biologi, fysik och matematik.   Publikationer

Sidfot