Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Är du redan medlem kan du däremot fortfarande logga in och svara i befintliga trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSM] Bestämma optimala punkten - LP-problem

uppsalairaniern
Medlem

Registrerad: 2013-12-31

[HSM] Bestämma optimala punkten - LP-problem

hallå!

stött på ett linjärprogrammeringsproblem där jag fått nästan (!) allt rätt förutom att hitta den optimala punkten:

http://imgur.com/a/tvgOK

Visade min lärare och han sa att det var rätt förutom att o.p ska ligga då vid koordinaterna (0,5) (där de löste det via Matlab) varvid jag själv efter beräkning fått (1,4) och det är ju fel.

När jag räknar ut den optimala punkten tänker jag att jag tar skillnaden mellan bivillkoren. så det jag gjorde mao var att jag tog -x1 + x2 = -3 och lägga det ovanför x1 + x2 = 5 där vi ser direkt att x1-termerna tar ut varandra och kvar har vi 2x_2 = 2 vilket ger oss x_2 = 1 och därmed x_1 = 4 men detta stämmer ju inte med riktiga svaret. Vart tänker jag snett? vad är det "rätta sättet" att räkna ut optimala punkten givet det jag fått?

Uppskattar snabbt svar!

Shawn

Sidfot