Meddelande

Du befinner dig just nu på en äldre version av Pluggakuten, gamla.pluggakuten.se. Nya Pluggakuten lanserades den 6 februari 2017 och du finner forumet på www.pluggakuten.se.

På gamla.pluggakuten.se kan du fortfarande läsa frågorna och svaren som ställts, men du kan inte skapa ett nytt konto eller nya trådar. Nya frågor och nytt konto skapar du på det nya forumet, välkommen dit!

[HSK] Balansera formler

gulfi52
Medlem

Registrerad: 2017-01-17

[HSK] Balansera formler

Hur ska man tänka när man ska balansera formler som denna:

MnO4^- + SO3^2- ---> MnO4^2- + SO4^2-
alkalisk lsg
?

Känns som jag har ett hum om andra balansräkningar, lättare utan joner där man helt enkelt kollar så man har samma antal atomer av visst slag på varje sida. Men här?

Henrik E
Medlem

Registrerad: 2015-09-22

Re: [HSK] Balansera formler

Fälls inte MnO2 ut i den reaktionen? Det skulle i så fall balansera formeln (om man tar två av vardera molekylen i vänsterledet).

gulfi52
Medlem

Jag vet inte. Kan inget om reaktion, har bara fått uppgiften. Hintar? Så jag vet vad jag kollarpå, ska googla/slå upp, osv.

Smaragdalena
Medlem

Registrerad: 2012-02-02

Börja med att beräkna oxidationstal (OT) för alla atomslag. Vad oxideras? Hur många steg? Vad reduceras? Hur många steg? Skriv igen när du har kommitså långt, så får du metoden steg för steg.

Brunsten (mangandioxid) som Henrik E nämnde, bildas om reaktionen får ske i en neutral lösning.

gulfi52
Medlem

Vi har inte gått igenom oxidationstal. Känns som det är något annat sätt man ska göra det på - kan inte heller något om det sedan tidigare...

Smaragdalena
Medlem

Det går att lösa via att man funderar på hur många elektroner som hoppar hit och dit, men jag föredrar oxidationstalsmetoden. Ni måste väl ha gått igenom oxidation och reduktion?

gulfi52
Medlem

Nej, inte än - vet inte om det kommer senare.

Smaragdalena
Medlem

Då förstår jag att du tycker att det är svårt att balansera en reaktionsformel som denna!

Men att balansera reaktionsformler av den här typen brukar ingå i gymnasiekemin - kanske dina lärare räknar med att du kommer ihåg det?

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Jag skulle vilja påstå att det är omöjligt att förstå principen bakom balansering av formler utan att först ha lärt sig vad oxidation och reduktion innebär. Ta och läs de kapitlen först och prata med din lärare hur det är tänkt att ni ska lösa den typen av uppgifter.

Kemiteknolog och metallurg

gulfi52
Medlem

Vi är på orbitaler och trender i periodiska s. men har denna o liknande bland veckans. Det finns inget kapitel till att läsa just nu. Kan ngn ge mig svaret så jag kan försöka lista ut vad jag ska göra?

gulfi52
Medlem

Smaragdalena skrev:

Då förstår jag att du tycker att det är svårt att balansera en reaktionsformel som denna!

Men att balansera reaktionsformler av den här typen brukar ingå i gymnasiekemin - kanske dina lärare räknar med att du kommer ihåg det?

inte sådana här - lättare som jag skrev ovan...

Teraeagle
Medlem

Registrerad: 2014-12-09

Orbitaler är betydligt mer komplicerat än den här typen av uppgift. Eftersom frågan är lagd som högskolenivå kanske det är så att ni förutsätts kunna det grundläggande inom redoxreaktioner?

Oavsett, det finns två metoder som brukar användas: oxidationstalsmetoden och delförloppsmetoden. Kika igenom texterna och exemplen på de här sidorna till att börja med och se till att du förstår principen. Fråga annars:

https://www.naturvetenskap.org/kemi/gym … r/allmant/

https://ehinger.nu/undervisning/index.p … ioner.html

Kemiteknolog och metallurg

Sidfot